Zondag 2 augustus 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu Zondag 2 augustus 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu

Zondag 2 augustus 2015

Door: Matthijs Buisman

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika

02 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Vanwege de slechte verbinding en bereik duurde het wat langer voordat het blog er op komt. Gaat vaker gebeuren deze week. Excuses voor het ongemak.

17 dagen geleden, we stonden met z'n allen op Schiphol, door familie en vrienden uitgezwaaid. De paniek die er was toen we hoorden dat de koffers nog op Nairobi stonden terwijl wij al op Johannesburg waren. De vreugde van iedereen dat de koffers er uiteindelijk kwamen en die we uit konden pakken. En nu, 2,5 weken later, gaan we weer vertrekken en dus weer inpakken... Na 9 werkdagen, leuke tripjes naar bijvoorbeeld de big tree en het kindertehuis, is de tijd gekomen dat we toch afscheid moeten nemen. Dit is het minst leuke moment van de werkvakantie, maar de manier waarop we vandaag afscheid hebben genomen van iedereen was toch wel bijzonder.

Het begon allemaal vanochtend toen we afgesproken hadden om om 07:45 aan de ontbijttafel te zitten. Dus de wekker ging om 07:35, zoals het altijd gebeurt bij Joey en mij (Matthijs). Halfuurtje ontbijt was de planning en dan om 08:15 de bus in om de naar de afscheidsdienst te gaan. Om redenen stelde het een beetje uit, reden later weg, dus met een hoge snelheid richting de kerk over de o zo bekende hobbelige, vervelende weg. Naar onze eigen gemaakte kerk, waar de dienst plaats vind. Je spreekt af met de mensen van de organisatie om om 9 uur daar te zijn. Kom je daar aan, zie je hooguit 5 mensen lopen. Maar hoe later het werd, hoe voller de kerk en zo kon om 10 uur de dienst beginnen met een overvolle kerk. Met veel enthousiasme en frisse koppies konden we beginnen aan de dienst, die toch nog wat langer duurde dan verwacht, zoals het altijd gaat hier in Afrika. De dienst begon met het kort bedanken van mensen waaronder het bedanken van de buildings comité en de gastgezinnen. Daarna kon het zingen en bijbellezen beginnen.

De eerste preek die gehouden werd in deze bijzondere kerk werd verzorgd door onze lieftallige dominee Klaas de Vries. Hierin heeft hij het vooral gehad over het liedje "Don't build your house on a sandy land", waarin het ging over hoe je een kerk bouwt. Daarbij heb je 4 dingen nodig: De bouwer, God. Hij is bezig met het bouwen van een grote kerk waar wij allemaal deel aannemen. Ten tweede het fundament, dat is Jezus, want hij is de rots waarop je de kerk bouwt en hij is ook de hoeksteen, de belangrijkste steen. Ten derde heb je de stenen. De stenen zijn wij, omdat wij de materialen zijn voor het bouwen van Gods kerk. En als laatste het doel. Het doel is om zijn kerk uit te breiden, meer stenen te vinden om de kerk te vergroten.

Na deze mooie preek was het tijd voor het uitgebreide deel van bedanken. Tussendoor waren Sarina, Femke V, Femke T, Maaike, Ingrid en Janita even naar buiten gegaan om zich om te kleden tot echte Afrikaanse dames met echte Afrikaanse kleding en sieraden (zie foto). Ieder comité hield een mooi verhaaltje en toen waren wij aan de beurt, eerder dan verwacht want ze hadden een mooie verrassing voor ons. We kregen namens de gemeente een bedankje, voor ons allemaal een mooie thermoskan met de big 5 erop. En toen kregen wij de tijd om mensen te bedanken. Sarina, Maaike en Femke T deden dit namens de groep in het Engels! We waren echt trots op ze dat ze dit konden en wilden doen, want makkelijk is het zeker niet om voor 150 man in het engels een praatje te houden. Als eerste gaven we de gemeente een glas-in-lood duif en een groepsfoto. Daarna kreeg mama Vulu ook een mooie groepsfoto, Waar zijzelf en Eric ook op stonden, waarna Eric ook een mooie foto van de groep kreeg. Daarna mochten wij onze muzikale kant laten zien en hebben we de liedjes "Don't build your house on a sandy land" en "Above all" gezongen. Daarna zong de familie Rosina met Femke V, Maaike, Jette, Louise, Nick, Albert en Edwin een Nederlands en Vendaans lied.

Er moest ooit een keer een eind komen en dat kwam er na een dienst van 4 uur. We hebben als groep Adolf en Bernhard apart meegenomen om in gesloten kring een beloning te overhandigen, omdat deze twee mensen ons twee weken lang enorm hebben geholpen en gesteund met het bouwen van de kerk. Toen schoven we samen met gemeenteleden, gastgezinnen en buurtbewoners aan om te lunchen. En toen was de afscheidsdienst echt voorbij. We gingen weer naar huis om vervolgens afscheid te nemen van de eigen gastgezinnen. Na het diner van lekkere broodjes ging iedereen naar z'n eigen gastgezin om afscheid te nemen. In huize Vulu hebben we dit gedaan met zelfgebakken appeltaart en een kop warme chocolademelk.

Nu het afscheid helemaal voorbij is, toch maar een keer wat eerder naar bed. Morgen vertrekken we vroeg, om deze vakantie af te sluiten met een weekje krugerpark. En om zo veel mogelijk te zien, de wekker om 05:15, om dan vervolgens de trip naar het de lodge te maken.

Bedankt weer voor het lezen van dit blog en een fijne dag!

Groetjes Matthijs

• 05 Januari 2016 - 12:06

Nanda Terpstra :

Leuk verslag Matthijs! En wat prachtig dat de dienst daar kon plaats vinden, waar jullie zelf de stenen hebben gemetseld! En nu genieten van de mooie natuur! We wensen jullie nog fijne dagen met elkaar!

• 05 Januari 2016 - 12:06

Jenny Buisman:

Goed geschreven Matthijs. En heel bijzonder dat jullie de dienst in jullie eigen kerk konden houden. Leuke kanootjes allemaal. En nu genieten van een week rust en genieten van de mooie natuur. Geniet er van en we wachten vol spanning op de mooie foto's. Lieve groeten van Jenny en Thomas

• 05 Januari 2016 - 12:07

Bep Van Der Stoep:

wat een mooi afscheid met wel een heel toepasselijke preek naar ik begrijp, in jullie eigen gebouwde gedeelte van de kerk!!! Is toch wel heel bijzonder dat op zo'n manier te mogen
    beleven! Nu afscheid en omschakelen en nog even genieten met elkaar!! Fijne tijd nog daar!!
    Groetjes Bep
    P.S ook mijn buurman heeft schrijvers-talent,zo kom je nog eens ergens achter,leuk Matthijs!

• 05 Januari 2016 - 12:08

Piet En Cobi Griffioen:

Mooi verslag weer, goed gedaan Matthijs, dat is nog eens een kerk dienst he, die vier uur duurt!!!! Het zal voor jullie allemaal wel een heel apart gevoel geweest zijn om in die kerk een dienst te houden waar jullie het fundament en de opbouw hebben gelegd. En nu echt vakantie, geniet van de mooie omgeving, we kijken uit naar het verslag. Dat het nu niet iedere dag kan komen kunnen we vast wennen en langsaam afkicken, want het eerste wat we doen s' morgens is kijken of er een blog is. Dat gaan we nog missen, maar dan zijn jullie er weer. Groeten van uit regenachtig Hilversum maar wel aangename temperatuur. Dag Piet en Cobi.

• 05 Januari 2016 - 12:08

Ineke Van Werkhoven :

Weer een mooi verhaal.
    Prachtig met elkaar samen zijn in de nieuwe kerk.
    Passende preek van ds.Klaas
    En Ing wat zie je er leuk uit in de Afrikaanse kleding,een mooie blijvende herinnering.
    En nu wachten op het eerste bericht vanuit het Krugerpark,want ook daar zijn we benieuwd naar.
    Ga allemaal genieten en Ing voor jou natuurlijk weer de dikke kus xxx van Mam en voor de rest x

Kees En Evelien Trommel:

Vanuit Winterberg,met slecht wifi. Dus even kort bericht. Erg leuke foto's en heel erg gaaf om jullie in de zelfgebouwde kerk te zien. Veel plezier allemaal deze laatste dagen. Liefs K&E

Maartje Trommel:

Ik moest even twee keer nalezen of er echt Femke T stond toen het ging over het in het Engels spreken in een groep van 150 man, maar het stond er echt.
    Wauw Fem, wat knap zeg! Dat goede Engels spreken heb je vast van je zus:)
    Ik ben trots op je mop.

Ik ben benieuwd hoe jullie de luxe ervaren in het kruger en of jullie de big five spotten. Was heerlijk om weer ern verhaal te lezen. En Fem, je GoPro filmpjes zijn fan-tas-tisch! Heerlijk!

Geniet ervan, de laatste week! Dikke kus aan F&F! Liefs

Maartje Trommel:

Oh, en Floor: ik heb je Iphone 4 laten vallen in Parijs. De schade valt mee hoor..

Hallo Lieve mensen,

wat is het toch fantastisch om al die verhalen te lezen,(sorry, liep een beetje achter, maar heb alle verhalen weer gelezen)
    Zo goed om te zien dat de appeltaart is gelukt hihi.. en dat jullie er zelfs nog meer hebben gebakken.. goed in de smaak gevallen.
    Geweldig dat jullie het afscheid konden houden in "jullie" eigen gemaakte kerk, en idd, wat een mooi toepasselijk onderwerp van de preek! Soms sta ik er verstelt van hoe toepasselijk sommige dingen kunnen zijn.. het kan niet anders dan Leiding zijn.. God is met jullie, in alles te merken..
    wat fijn dat jullie diverse kado's hebben kunnen geven, en meiden, wat zien jullie er prachtig uit in jullie africaanse kleding!
    Ondertussen heb ik gisteren de stemmen van Reina en Janita even kunnen horen omdat ze even belde nav de verjaardag van mijn vader. Het lijkt net alsof ze heel dichtbij zijn, goed om ze even te horen en te weten dat ze een fantastische tijd hebben. aangekomen in de Lodge in het Krugerpark. Een hele goede tijd nog gewenst daar.. geniet van de overweldigende natuur...

Kirsten Vijlbrief :

Ja het einde komt in zicht. Bijzonder verslag en foto's van een mooi afscheid. Mooi cadeau ook van de Verbinding, die zal vast een mooi plekje krijgen als de kerk af is.
    Ik hoop dat jullie een mooie tijd hebben in het Krugerpark en welke dieren jullie allemaal zullen spotten.

Lief ook dat jullie gastgezinnen cadeautjes voor jullie hadden, een mooi aandenken!

Tot zaterdag op Schiphol.... :)
    Dikke kus aan mams en Jans xxx en groetjes aan de rest!!

• 05 Januari 2016 - 12:11

Rachel Van Der Pols :

Mooi verslag! Matthijs bedankt weer voor de update....

Beauties, wauw wat zien jullie er mooi uit in de Afrikaanse kleding! Wat zal het een bijzonder afscheid zijn van de kerk, werkplek en al die lieve mensen daar.. Prachtige cadeaus en dankbare gezichten, van de mensen daar, maar de dankbaarheid straalt ook van jullie af!

Hier in Nederland hebben we weer een mooi weekend achter de rug, veel zon en warmte. Vandaag komt de regen met bakken uit de lucht, en is het weer lekker fris...echt Nederlands zomerweer, voor de werkpaarden prima... kom maar weer gauw terug en willen jullie een beetje van die Afrikaanse zon mee terug nemen??!!

Geniet van de reis en ontspanning door de natuur en geniet van al het moois dat jullie nog te wachten staat...
    xx Rachel

• 05 Januari 2016 - 12:11

Thomas Buismam:

Leuk verhaal broer van me
    Tot zaterdag

Gr thomas

• 05 Januari 2016 - 12:12

Ds Hans Maris :

Dag beste bouwers,
    We hebben genoten van jullie enthousiaste verhalen en van jullie motivatie om ook bij tegenslagen wel je doel te bereiken. Er is een kerk gekomen. Heerlijk om te merken dat de hele reis een eenheid was. Hard werken, bidden, Gods Woord, het ontmoeten van de broeders en zusters in Venda, plezier hebben met elkaar - het was een mooi geheel dat jullieniet zullen vergeten.
    Ik ben nog wel nieuwsgierig of iemand van jullie behalve de mieliepap ook nog een mopaniworm heeft gegeten...
    Geniet van de terugreis, vooral door de Wildtuin! En doe maar een beetje voorzichtig. Een olifant gaat niet opzij als je er een beetje tegen duwt... En een nijlpaard is niet geschikt om mee te zwemmen en zo.
    Hartelijke groet aan allemaal en een knuffel voor Jette!

• 05 Januari 2016 - 12:12

Fred En Nanda Rouvoet :

Weer mooi om te lezen. Ook het afscheid zullen jullie niet snel vergeten, allemaal bijzonder mooie momenten! Ik had ook wel stiekem om het hoekje willen kijken in jullie kerk en dienst! De preek van Klaas , door God ingegeven, zullen jullie en al de mensen daar nooit meer vergeten denk en hoop ik! Nou geniet nog maar even van die overweldigende natuur! en....... doe voorzichtig!. voor Ing

Willem Van 't Spijker:

Na mijn vakantie had ik eindelijk tijd om door jullie reisverhalen heen te gaan. Indrukwekkend - en mooi om te lezen wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Geniet van de tijd in de Krugertuin, en veilige thuisreis gewenst!

Sineke De Boer :

ik denk dat dit een van de laatste reactie is van mij. jammer dat het bijna voorbij is. het was elke spannend om te kijken of cobi de amil doorgestuurd had en ja hoor tot nu toe elke dag. ik heb dan ook als eerst het verslag gelezen en dan andere mails.
    ja jullie hebben daar heel wat gedaan en meegemaakt en wat fijn voor jullie was dat er veel kontakt met de mensen daar mogelijk was. en wat ik fijn vond om te lezen, dat de kerkdienst in de gebouwde kerk kon worden gehouden. ja zo zie je dat dit echt een iets geweest is waar god achter stond en jullie de kracht gegeven had.
    ik hoop dat jullie nog een paar fijne dagen aan het eind hebben en ook waar je op terug kan kijken.
    groetjes uit duitsland van sineke

Nelleke Van Dam:

Wederom bedankt voor de update! En wat een leuke foto's, deze spreken voor zich!! Wat een enthousiasme en wat een prachtige kleding hebben jullie aangeschaft dames....looking good Maaike!! Liefs vanuit Soest, Nelleke en xxx voor Maaike