Zaterdag 1 augustus 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu Zaterdag 1 augustus 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu

Zaterdag 1 augustus 2015

Door: Maaike van Dam

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika

01 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Nu het alfabet mij toelaat om een verhaaltje te schrijven doe ik dat met liefde!

Vandaag was het een heerlijk ontspannen dag. 's Ochtends mochten wij lekker uitslapen tot kwart over acht. En om negen uur waren wij van harte welkom aan het ontbijt, op het o zo koude balkon van mama Phulu's huis. Na een frisse start moesten wij nog even geduld hebben want onze eigen dominee was nog druk bezig met het voorbereiden van de preek van morgen.

Maar toen het eindelijk zo ver was mochten wij ons gaan wanen op een plek waar het zwart zag van de mensen: de markt! De vrouwen vormden een groep en flaneerde naar de stoffenwinkel, een waar walhalla voor de creatievelingen onder ons. En de rest van de groep deed zo hun eigen ding. Dat eigen ding liep alleen iets stroever dan verwacht. Want we hadden toch echt om twaalf uur bij de auto's afgesproken. Echter was er geen rekening gehouden met de tijd die de supermarkt nam om alle klanten te helpen. Ieder moest voor zichzelf een eigen lunch kopen. Dus wij dachten even snel de winkel in te vliegen, eten te halen en ons netjes te melden bij de afgesproken plek op de afgesproken tijd. Maar nee, de Afrikaanse mentaliteit speelde de hoofdrol in dit stuk. Hier hebben ze nog niet van de 7 zekerheden gehoord. Want ja, vierde wachtende in de rij... karretje gratis? Dat zou de ondergang betekenen voor deze keten. De rijen voor de kassa waren zeker een half uur lang! Ach, geduld is een schone zaak...

Na ons geduld getraind te hebben vervolgde we onze reis naar de Phiphidi Waterfalls. Een korte stop bij een tankstation voor een plaspauze laat ons weer zwoegen. Want de wc trekt zich hier niet vanzelf door. Gelukkig is dit probleem hier al zo lang dat het opgelost is door middel van emmers water. Dus er was een alternatief! Met een gerust hart terug naar de bus. Al gauw stuitten we op een probleem. De bus start niet. Aiaiai, dat werd duwen! En dat is vast gelegd. Niet alleen door onze eigen papperazzos's maar ook door de lokale mensen. Gelukkig deed de (niet zo) trouwe vierwieler het al snel weer en konden we verder met de tocht.

De wegen in Afrika blijven mij verbazen. Pick-up trucks volgeladen met mensen, mega bussen die ons inhalen met ongekende vaart, koeien langs de weg en enorm mooie vergezichten! Na een korte rit kwamen we aan bij de waterval. We werden begeleid door een gids. Hij liet ons de waterval zien. Al gauw kwam het kind in iedereen los. Springen, klimmen, rennen, glijden en klunzen zijn de woorden die dit avontuur doen omschrijven. De watervallen lagen in een gebied met heel veel rotsen en natuurlijk hoogteverschil. Dus van waterval naar waterval gaan vergde veel inzet en energie. Wij hebben ons hier uiterst vermaakt. En ohja, de waterval was ook heel mooi!

Na dit enerverende spektakel nam Alex ons (onverwachts) mee naar een adembenemende plek. Een heel mooi groot meer! Daar kwamen we even tot rust en werden de nodige foto's gemaakt natuurlijk. Alleen mochten we niet te dicht bij de waterkant komen want er wonen krokodillen in het meer.

Om ons toch nog wat bij te brengen op kunstzinnig gebied gingen we terug naar de Art Gallery waar we van de week eerder waren geweest. Deze keer om daadwerkelijk kunst te kopen. Velen maakten gebruik van deze gelegenheid en krikten hun kunstbezit op naar een hoger niveau! Kunst hier in Venda bestaat uit houtbewerking, schilderijen en de meest mooie linoleum snedes.

Het einde van de dag nadert en dus keren we terug naar ons niet zo heel bescheiden stulpje en gaan we gezamelijk een maaltijd nuttigen. Terwijl ons verteringstelsel overuren draait bespreken wij afgelopen dag en kijken we alvast vooruit naar morgen. Deze zondag belooft een zeer bijzonder, speciale en unieke zondag te worden. We gaan een afsluitende dienst houden in de door ons gebouwde kerk. Ik ben ontzettend blij dat we de kans hebben om deze feestelijke gelegenheid juist hier te vieren, met al onze gastfamilies, workbuddies, gemeenteleden en met (hopelijk) de kinderen die ons elke dag opzochten.

Al snel na de maaltijd zocht iedereen zijn/haar familie op om nog een paar dierbare uren te spenderen met het gezin. Wij (familie Rossina) moesten nog wat repeteren. Want voor de feestelijke afsluiter morgen wil mama Rossina een suprise hebben. Dus is ons gezin niet alleen een liefhebbend gezellig gezin maar ook een koor! We zingen twee nummers, een nummer in Venda en een in Nederlands (U zij de glorie). Heel speciaal om het ene moment rustig een slokje te nemen van je warme chocomel (ja u leest het goed, warme chocomel!) en het andere moment tot de orde word geroepen om onder lichte druk Venda te zingen. Want onze mama had snel door dat Nick even niet mee deed. Ze is duidelijk een goede teacher! Na een mooi moment als deze, kregen we en onverwachte verassing. Wij meiden(Femke V. Louise, Jette en Maaike) kregen een mooi doosje voor onze juwelen en een kralenarmband met de vlag van Zuid-Afrika erin verwerkt. En de mannen(Edwin, Albert en Nick) kregen een verassing voor the ladies at home. Bij Nick is nog de vraag wie dat is, maar hij heeft vast een cadeau voor de toekomstige vriendin.

Na al deze uitstapjes, verrassingen en geniale momenten heb ik, Maaike, mijzelf opgesloten in mijn kamer met Appletiser en chocola om jullie te voorzien van een blog. En nu het 00:00 is, een aroma van vuur de kamer vult, ik op het punt sta een spin van het leven te beroven en alle zieltjes hier in huis zich in dromeland bevinden, is voor mij ook de tijd gekomen om de binnenkant van mijn vermoeide oogleden te gaan bekijken.

Lieve lezers, bedankt voor het lezen en tot ziens!

PS: Nog een boodschap voor mijn soesjes: ik heb meerdere mensen verslaafd gemaakt aan Appletiser en ook ik heb een probleem. Dus naja, ik wil jullie niet jaloers maken. Maar het is net zo lekker als ik me herinner! En voor mijn moeke en paps: Ik geniet met volle teugen! Ik hoop dat jullie het uithouden zonder mijn extreem slechte grappen. En voor de hele familie: Ik houd van jullie en denk vaak aan jullie als ik bij de supermarkt loop. Dikke kus voor jullie alle vijf en een nog dikkere knuffel. Ik kom hem zaterdag ophalen!

• 05 Januari 2016 - 11:03

Corné Van Schaik:

Wat heerlijk na hard werken nu vakantie!! Geniet ervan

• 05 Januari 2016 - 11:04

Carl Van Dam :

Hey Maaike,
    leuk om je verslag te lezen je was even bij ons in Soest en die flauwe vermoeiende humor ........................ Kan wel zeggen dat die word gemist. Inmiddels hebben wij een nieuwe uitspraak voor een flauwe woordgrapjes .........."Maaike zou het leuk gevonden hebben"
    En voor de rest: bring us appeltizer!
    Fijne week nog en geniet van de natuur en wildlife groeten aan de hele groep.

• 05 Januari 2016 - 11:04

Jolenne:

Lief zusje, wat een superleuke blog heb je geschreven! Geniet van je laatste daagjes daar! Ik ben blij dat je volgende week weer hier bent:)

Liefs en dikke knuffel!

PS: Ik heb die appletiser NODIG. Dus je zorgt maar gewoon dat 'ie hier komt. Verstop hem anders diep in je koffer, dan is de verleiding niet zo groot.

• 05 Januari 2016 - 11:05

Nienke Van Dam :

Zusje!!
    Wat heb je leuk geschreven en wat fijn om wat van je te horen. Je maakt me wel echt jaloers met je appletizer! Ik ben het met Jolenne eens ik heb het ook NODIG. Neem het maar gewoon mee naar huis:p.
    Lief zusje, geniet nog even daar en we zien je graag heeel snel weer. Gebruik je safariogen goed!

Dikke knuffel en kusjes terug!

Groetjes Nienke

• 05 Januari 2016 - 11:05

Eric Van Den Brink:

Lekker bezig Maaike!
    Na eerste alinea al duidelijk dat jij dit schreef!! Mooie momenten daar lees ik. Keep it up en tot snel!

Tot knuffels,
    Eric

• 05 Januari 2016 - 11:06

Nanda Terpstra :

Leuk verslag Maaike! Geniet van jullie vakantie en liefs van ons voor de hele groep!

• 05 Januari 2016 - 11:06

Maaike Luijer :

Haha leuke blog Maaik! Geniet nog van de laatste week!

• 05 Januari 2016 - 11:07

Ineke Van Werkhoven:

Stijve spieren pijnlijke ruggen blaren op de handen!!!!
    Ja,dat hoort bij het harde werken.
    Een ontspannen dag is dan welkom en dat hebben jullie zeker gehad.
    Prachtige foto's van genietende mensen.
    En heerlijke oma's appeltaarten zien we voorbij komen.
    Wij zijn inmiddels op ons vakantieadres in Arnhem aangekomen na 90 km fietsen.
    Wij voelen onze knietjes en hebben een dagje rust nodig.
    Ingrid super dat jullie de appeltaart voor de bouwvakkers hebben gemaakt een echte traktatie.
    Ga genieten de laatste dag van de kerkdienst in jullie gebouwde kerk.
    God gaf jullie de kracht en moed om te bouwen aan zijn koninkrijk.Geweldig toch!Dank aan Hem.
    En nu nog een paar dagen vakantie vieren in het Krugerpark.
    Ga genieten.
    Dikke kus voor Ingrid van mamxxx
    en ook de groeten van mijn vakantiemaatje Truus

• 05 Januari 2016 - 11:07

Monique Dorresteijn:

Prachtige blog Maaike. Leuke foto's weer, zo mooie natuur.
    Jullie zouden van het geheel een mooi boek kunnen maken inclusief foto's, dan verkopen voor een volgende reis naar Afrika. Fijne tijd nog de laatste week.

• 05 Januari 2016 - 11:08

Fred En Nanda Rouvoet :

Wat was dit verslag weer heerlijk om te lezen! Ja het einde komt al weer een klein beetje inzicht, eerst nog afscheid nemen daar, zal ook niet meevallen! Dan op naar het Kruger park. Wat nemen jullie veel mee aan bijzondere bagage! Thuis kunnen jullie hier weer van uitdelen! Wat is God goed! Hij gaat in alles voorop,volg zijn stem! Geniet van alles en van elkaar! Ook nu weer een knuffel voor Ingrid. Liefs van ons

• 05 Januari 2016 - 11:08

Lisa Bakker :

Hallo allemaal,

Wat leuk om al de reisverslagen te lezen. Echt leuk om op die manier toch een beetje te kunen volgen wat jullie doen. Volgens mij zijn de mensen daar erg blij dat jullie er zijn.
    Heel veel plezier in de aankomende week.

Liefs Lisa bakker.

En een dikke knuffel voor Saartje xx

• 05 Januari 2016 - 11:09

Piet En Cobi Griffioen :

Mooi verslag weer, knap gedaan, jullie hebben allemaal schrijf talent, wisten jullie dat van jezelf?.en dan dat filmpje op youtube, geweldig we hebben er van genoten, leuk gedaan. Mooie trip gehad gisteren, prachtige omgeving zeg, vandaag dan de slot kerkdienst zal wel mooi en emotioneel zijn, maar dat hoort erbij, we kijken uit naar dat verslag. We zijn voortdutend in gedachten en gebed bij jullie, veel lieve groeten van ons.P en C.

• 05 Januari 2016 - 11:09

Mirjam Visscher :

De echte laatste dag! Afscheid nemen van zulke lieve mensen zal niet meevallen. Sterkte, maar geniet er ook van. Jullie hebben mooi werk gedaan en het is iedere keer weer een feest om het verslag te lezen! Heel veel plezier in het Krugerpark! Houd je camara in de aanslag, Femke! Lieve groetjes van de Visschers

Jenny En Thomas Buisman:

Leuk geschreven Maaike. En wat een mooie natuur, dat beloofd wat voor volgende week. Wij genieten hier ook eindelijk van de zon. Veel sterkte bij het afscheid nemen, zal niet meevallen. Enne..ben benieuwd naar het kado....Goede reis morgen naar de lodge. Tot morgen. Liefs Jenny en Thomas

Nelleke Van Dam :

Hallo lieve allemaal! Weer een mooi verhaal, wat hebben jullie in twee weken tijd enorm veel meegemaakt, gebouwd, gelachen en ongetwijfeld ook weleens gehuild...heel veel sterkte met het afscheid nemen van jullie families daar en daarna op naar het Krugerpark. Ga lekker genieten en zet je ogen op safaristand Maaike!
    Een heel dikke knuffel voor Maaike, en liefs voor jullie allemaal!!

Kees Vijlbrief :

Hallo bouwers en sjouwers.
    wat fantastisch om te horen dat zondag de dienst in de nieuwe kerk wordt gehouden met een open Hemel waar je zonder belemmering naar mag opzien. geniet van die mooie momenten.
    is het trouwens gewoonte om daar de kerkgebouwen een naam te geven, net zo als in Nederland?
    misschien wel leuk om daar nog over na te denken en een bord te schenken met de naam erop.
    de laatste foto's laten zien hoever jullie zijn gekomen met de bouw en dat mag een hele prestatie genoemd worden.
    maandag lekker genieten en alles laten bezinken.
    heel veel plezier en een goede voortgang van jullie reis
    veel liefs en we mochten vandaag voor jullie bidden in de gemeente om een behouden terugkomst.
    ik zie weer uit naar de dag dat jullie terugkomen
    liefs van mij

• 05 Januari 2016 - 11:11

Kees En Evelien Trommel :

Wat een leuke dag is dat geweest. Lekker de toerist gespeeld. Heerlijk
    En de foto's zeggen genoeg.
    Ben heel benieuwd naar jullie laatste dag en vooral de kerkdienst in jullie "eigen" kerk. Lijkt me zeer indrukwekkend.
    Morgen op weg naar het KrugerPark. Fem hou je Gopro in de aanslag. Wij willen alles zien.
    Lieve mensen, sterkte met afscheid nemen. En maak er een mooie week van. Wij hopen dat iedereen gezond en wel kan genieten. Horen toch dat er af en toe iemand zich ziek voelt.
    Wij zullen ook weer deze week in gebed jullie noemen. En gelukkig weten we allemaal dat Hij met jullie meegaat
    Hele dikke kussen voor F&F&J ! En voor Floor beterschap. XXX

• 05 Januari 2016 - 11:11

Tea Russchenberg- Spruijtenburg:

Verslagen gelezen, filmpje bekeken: ik ben steeds weer onder de indruk. Hoe bijzonder moet het zijn voor jullie! Was het een goed, fijn, bijzonder afscheid? Nu de laatste week: heel veel plezier...dat deze ook zo bijzonder moge zijn voor jullie allemaal! Groet uit een nu warm en zonnig Nederland!

Alexander Eerenberg:

Hoi allemaal! Wat gaaf om te lezen. Heb na 1 weekje vakantie alles weer bijgelezen en zoveel mooie nieuwe foto's gezien! Moet heel bijzonder zijn allemaal! Nu ook tijd om wat meer van het land te gaan zien en te ontspannen! Geniet er van met elkaar! Groetjes Alexander.

Susanne Goedhart:

Liep even een dagje achter in verband met een heerlijke zondag in het zonovergoten Zeeland! Maar ik ben weer bij en wat is het weer een heerlijk verslag om te lezen. Ben zo benieuwd hoe de zondag is geweest en wat jullie vandaag (maandag) allemaal beleven! Geniet van de aankomende dagen in het Krugerpark... wij wachten met smart op foto's en nieuwe verhalen!

X voor mijn zus!

Lobke Van Werkhoven :

Nog geen twee zinnen gelezen en ik wist meteen dat dit een verslag geschreven door Maaike zou zijn... Heerlijk om te lezen!

Ik hoop dat jullie een fijne zondag gehad hebben met een mooi afscheid.
    Geniet van de dagen in het Krugerpark! Benieuwd naar de foto's.

Liefs voor allemaal en kus voor Ing! xx

• 05 Januari 2016 - 11:13

Maria Slot :

Hallo allemaal,
    Wat een leuke foto's weer, het filmpje duurt net te lang voor de gratis Wi-Fi hier op de camping, dus we hebben er doorheen gescrold...
    Het ziet er waanzinnig uit. By the way pino die foto met die broek... Heb je teveel gegeten? Wel leuk voor lenn...
    Haha...

• 05 Januari 2016 - 11:13

Maria Slot :

Voor Edwin en sarina, we waren op hetzelfde moment bij een waterval, zijn we toch een beetje bij elkaar... Het zuiden van frankrijk is toch dichterbij dan het Nederlandse... De temperatuur komt ook meer in de richting, alleen ons onderkomen is minder luxe...
    Het gaat goed met ons, we genieten en judah, manoah en yael doen het super...
    We missen jullie, tot gauw! De Wi-Fi is op...

• 05 Januari 2016 - 11:14

Rachel Van Der Pols :

Maaike, wat heb je een leuk verhaal geschreven....Je hebt ons weer een mooi kijkje gegeven in jullie reis!
    Geniet allemaal van jullie trip, ik hoop dat jullie nog veel moois zien!

Lieve mams en jans, dikke knuffel!! Ik mis jullie, ben zo benieuwd naar jullie ervaringen, verhalen, gedachten, gevoelens... Nog even genieten, tot zaterdag!! Xxxxxx