Dinsdag 21 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu Dinsdag 21 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu

Dinsdag 21 juli 2015

Door: Femke Trommel

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika

21 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Hallo allemaal,

dinsdag 21 juli, onze tweede werkdag zit er ook weer op. Het plan was om 8 uur te vertrekken naar onze werkplaats, en daar weer te gaan ontbijten. Iedereen was mooi optijd voor vertrek. Tot onze verbazing stond er een busje voor ons klaar. Hiermee konden we met één bus naar de werkplaats ipv twee bussen. Om de traditie van gisteren voort te zetten, reden we natuurlijk weer verkeerd..... Maar goed, iedereen was weer lekker wakker door het slechte wegdek, en arriveerden we weer op onze plek waar we gingen ontbijten. Na een goed ontbijt konden we er weer tegen aan. Aangezien we ver voor op het schema lopen, begonnen we dag twee met goede moed. Vandaag konden we beginnen met het leggen van de fundering. De start begon wat chaotisch, maar als wij als groep eenmaal bezig zijn, gaat alles als een trein. Als het iemand te veel werd, was er altijd wel iemand die hem of haar overnam met werk. Dit is nou TEAMWORK. Vandaar dat we het liedje zongen; Bob de Bouwer kunnen wij het maken? Wij kunnen het zeker als groep maken. De sfeer zat er goed in. We hebben nog nooit zoveel liedjes gezongen op één dag. De één was bezig met kruiwagens sjouwen, de ander met cement mixen en weer de ander met scheppen. Kortom, het ging razend snel. Ook ikzelf (Femke T) kon weer alles normaal meedoen. De pijn is veel minder en ik kan weer normaal lopen. Bedankt voor de lieve reacties, dat deed me goed. Ook het percentage gewonden van vandaag is hevig gedaald. Iedereen was lekker bezig, toen er opeens een HUGE van een slang opdook. Nee oke, een kleine. Maar betekend niet dat we niet bang waren. De kinderen daar begonnen stenen te gooien, waardoor die onze kan op kwam. We moesten op een gegeven moment rennen voor onze levens. Toen zei Bernhard dood leuk dat hij niet giftig was en niks deed. Oke niks aan de hand, terug aan het werk. Nog even door bikkelen tot half 4, en dan konden we stoppen. Ook het laatste uur hebben we nog stenen lopen sjouwen door middel van een ketting. We bleven bikkelen tot het laatste moment. Ik weet niet zo goed hoe ik dag verder moet beschrijven, maar ik kan je wel zeggen dat we trots op elkaar mogen zijn, hoe wij als groep dit kunnen presteren. Gewoon top dit!

Elke werkdag sluiten we af met een kleine bijbelstudie. Er wordt gezongen en gelezen uit de bijbel. Ds. Mulani leest ons een stukje uit de bijbel voor, en we zongen Afrikaanse en Nederlandse liederen. Om de werkdag af te sluiten ging Klaas de Vries voor in gebed.

Dan komt het ergste van de dag, de terugreis. Iedereen is bek af, en dat ook nog die slechte weg terug. We hadden wel geteld 20 seconden asfalt. Maar goed, na een lange terug weg, waren we weer thuis. Iedereen kon zich lekker opfrissen voor het avond eten. We konden onze magen weer vullen met pasta, rijst en salade. Na de maaltijd nog even de dag evalueren en afsluiten met een stukje uit de bijbel en gebed. Je kan wel zien dat wij als groep elkaar goed aanvoelen. Iedereen is open na elkaar, en iedereen ervaart op zijn manier de aanwezigheid van God. Om de dag af te sluiten, sloten we af met een kring gebed. Daarna konden iedereen naar zijn of haar huisje toe om lekker te slapen. Maar in het huis van Matthijs, Joey, Janita, Sarina, Floor en mij gaat het feest nog vrolijk door. Sarina en Janita kreeg van onze moeder een Muhanda?! om. Dit kunnen we natuurlijk niet beter afsluiten dan met z'n allen de macarena te dansen. Natuurlijk deed onze moeder gezellig mee!

Nu is het tijd om te gaan slapen. Morgen weer een werkdag voor de boeg. Bedankt voor de leuke en lieve reacties. Elke avond zitten we met vreugde jullie reacties te lezen.

@Maria Slot, er is al één nagel gesneuveld bij Sarina!

Kus en knuffels van ons allemaal, groetjes Femke T

Wilbert Van Der Klok:

Het was weer leuk om te lezen. Zijn buurman en buurman er ook. Nick heb je al lekker kippetjes gezien. Ik verheug me nu al weer op het nieuwe verslag van jullie.

Jolanda Portengen:

Super om te lezen en weer foto's te zien. Mooi dat jullie als groep zo hecht zijn. Geniet ervan, pas op voor slangen en doorns en ik lees graag morgen weer een nieuw verslag.
    Oh ja Tom dikke knuffel

Jenny Buisman:

Goedemorgen. ..leuk verslag weer. Hoe is het met de spierpijn? Jullie zijn allemaal bikkels. Geniet weer van deze dag en zie uit naar het volgend verslag. Voor iedereen een knuffeltjes en voor twee hele dikke knuffels. Groetjes Jenny

Maria Slot:

Goede morgen ( voor jullie goede avond)

Het is zo leuk om 's ochtends bij het ontbijt jullie belevenissen te lezen..
    Judah en Manoah begonnen bij het gedeelte van bob de bouwer meteen het beste couplet te zingen... Bob de bouwer, onderbroeken vouwer!!! te zingen..
    ook waren ze erg onder de indruk van de slang..
    ik had graag tussen de bevolking gestaan om jullie te zien rennen..en hun reactie te zien en horen..
    Wat bijzonder ook hoe jullie door de Moeders worden opgevangen. .

Slaap lekker voor straks..en wij kijken uit naar morgen ochtend. .
    groetjes Maria
    en voor opa en tante Sarina kus en knuf van Judah, Manoah en Yaël

Thomas Buisman:

leuk verslag maar....
    wat is een muhanda??
    gr thomas

Dick Goedhart:

Hey Femke Bikkel de Bouwer,
    Goed te lezen dat jij ook mee kan werken!
    Top.

Suus Goedhart:

Heerlijk om weer even jullie belevenissen te lezen! Wie van de dames heeft het hardst gegild bij het zien van de slang... ik had daar graag bij willen zijn, haha! Heel veel succes weer vandaag met bouwen en ook veel plezier met elkaar gewenst! Doe voorzichtig! Wij kijken uit naar het volgende verslag!

Conny Van Tatenhove:

Super leuk om jullie verhalen te lezen. Heerlijk de verbondenheid die jullie met elkaar mogen hebben. Mijn complimenten voor jullie allen! Geniet van en met elkaar!
    Een mooi gebaar of vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo duurt eindeloos (moeder Teresa).

Amber Van Der Klok:

Nick: wat zou je gespierd terug komen. Fijn dat het allemaal zo snel gaat. Ik hoop dat jullie nog een fijne tijd met elkaar hebben. En lees graag snel weer nieuwe verhalen

Wim Walraven:

Geweldig dat jullie elke dag een gratis Afrikaanse massage krijgen op de hobbel binnenwegen.
    Wij genieten elke dag van het verslag en leven mee met de vorderingen in de bouw.
    Veel sterkte en succes
    Trix en Wim

Trix Walraven:

Ik geniet elke dag weer van jullie belevenissen in Venda.
    Leuk dat er ook foto's bij zijn zodat we een indruk krijgen hoe de situatie is.
    Veel liefs en tot morgen
    Trix

Jenneke Bokhorst:

hallo allemaal,

wat een leuke verhalen, die van gisteren heb ik even gemist en dus net ook gelezen.. zo leuk om de foto's erbij te zien. Reina, jij hebt lekker hard gewerkt zeg! nu al je schoenen versleten?? hihi...
    het doet me zo denken aan dat ik er was.. de tijden zijn wel veranderd/verbetert... naar mijn idee gaat de samenwerking met de bevolking een stuk vlotter dan 25 jaar geleden...
    Maar wacht eens even.... wat is er met het eten gebeurd.. wat lees ik"?... pasta.. rijst.. salades.. vlees...???!!! ehhhhh waar is de Milliepap met een gebakken eitje????
    hihi... geniet er lekker van allemaal....

Oma Trimp:

Hallo allemaal en speciaal Louise en Hugo,
    ik vind het leuk om jullie te vertellen, dat ik jullie verslagen tot nu toe steeds heb kunnen lezen. Het doet mij heel veel terugdenken aan 1983!, toen ik met mijn man (jullie opa) daar geweest ben. Toen hadden wij nog geen computer!
    Wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen en samen enthousiast aan het werk zijn gegaan voor de mensen daar.
    En dat jullie ook zoveel hartelijkheid van hen ondervinden.
    Voor Louise en Hugo in het bijzonder een lieve groet van oma uit Leusden en allen wens ik Gods bescherming toe!

Kees En Evelien:

Wat een leuk dag-verslag weer. Fem, goed gedaan. We blijven zo prima op de hoogte.Ben heel blij je weer gewoon aan het werk te zien. Maar helaas mis ik wel de foto van de slang en vooral de film met de gillende meiden (en jongens ook denk ik?!) Fem waar blijf je met de GoPro? Dit zijn juist de filmjes waar we op wachten. Ook al die liedjes willen we wel horen. Misschien een nieuw Koor in de Verbinding!
    Maar de sfeer zit er dus goed in. Een (h)echt team, dat is wat ook zo nodig is om deze weken top-werk te leveren. En dat doen jullie.
    Gaaf om te lezen hoe God duidelijk aanwezig is en met jullie bezig is. God zij dank!
    Ga zo door allemaal en we kunnen niet wachten op het volgende verslag. Wie is dan de verslaggever??

Liefs, Kees en Evelien

Piet En Cobi Griffioen:

wat een leuk verslag weer, dank, dat na zo een zware dag jullie nog zin hebben om zo een uitgebreid verslag te schrijven, we kijken uit naar de volgende wie dan? dat jullie er wijs uit kunnen worden uit die bouwput, als je die foto`s ziet? succes morgen weer en lekker slapen vannacht, slapen jullie goed? groetjes, even extra groet voor twee speciaal!!!!!!

Maartje Trommel::

Lieve schatten,
    Wat lekker om te lezen dat jullie al goed opweg zijn. En top Fem dat je alweer bezig bent. We zijn trots op jullie. Wij fietsen morgen het land uit:)
    Vergeet niet te genieten, en we zien het volgende reisverslag tegemoet.

Dikke kus!

Kees En Evelien:

Ik ben heel trots op jullie allemaal, dat jullie je inzetten voor het welzijn zijn van anderen. Een goede tijd met elkaar en aardig zijn voor elkaar!
    Voor iedereen een kus van mij. Ik hoop jullie weer snel te zien.
    Groeten oma Smedema.

Kees En Evelien:

Even een reactie plaatsen om namen weer zichtbaar te maken bij de juiste reacties. Groeten k&e.

Monique Dorresteijn:

Het is al laat, toch nog even kijken wat jullie op de blog geschreven hebben, wat een energie, wilskracht en lol.
    Superleuk, die verhalen. Succes met de volgende dag.
    Groetjes en sterkte met alle bezigheden

• 12 November 2015 - 19:01

Albert Goedhart:

Hallo Goeroe's

Is het ook mogelijk om filmpjes te delen van de dansjes :-) en Sarina, sterkte met de gesneuvelde nagel ;-)

Ciao,
    Albert