Maandag 27 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu Maandag 27 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu

Maandag 27 juli 2015

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika

27 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Na drie dagen rust weer aan de slag. We waren wel een beetje ongerust wat voor ravage we aan zouden treffen op de bouwplaats. Inderdaad : een treurig gezicht, zo’n ingestorte muur[snif]. Op de foto’s zie je de muur vooraf en achteraf. Maar jeugd is flexibel en al gauw werd er weer energiek geschept en gesleept om de ingevallen muur onder het zand vandaan te krijgen.

We zijn met veel mensen op de bouwplaats, ook mensen uit de omgeving werken mee. Zij doen met name het metselwerk en hebben ook de eindverantwoordelijkheid van het project. Soms is het lastig om elkaar te begrijpen en om niet al te verbaasd te zijn over elkaars werkwijze. Soms speelt nog mee dat niet al te lang geleden de verhouding blank – zwart volledig uit balans was en de blanken zich superieur voelden ten opzichte van de mensen met een donkerder velletje. Hoe dan ook, we maken vorderingen. Vandaag zijn de kozijnen geplaatst in de muur aan de voorkant (zie foto).

Wim Walraven vraagt of we nog in rondavels wonen. De mensen in Rotowovha, waar we werken wel. Het ln aanvankelijke plan om ons bij hen onder te brengen is aangepast: we wonen in Toyohandou, een grote plaats van ong. 700.000 inwoners. De huizen zijn hier over het algemeen een stuk luxer, ook het huis waar wij wonen. Dus hobbelen we elke dag om 7:30 en 15:45 uur, als echte bouwvakkers, met een rammelende, maar stevige Afrikaanse bus (zie foto) een half uur heen en weer naar de werkplek. Of met onze eigen busjes, wanneer - zoals vanmorgen - de chauffeur van de bus niet komt opdagen. Voor Nick altijd weer een moment om heerlijk bij te slapen. Overigens is hij niet te beroerd om ‘s morgens, met peuk in zijn hoofd, de nog slaperige Hugo naar de werkplek te kruien.

Over Nick gesproken, die zorgde vandaag voor een break tijdens het zware werk. Zie de foto waarop hij zijn - na zijn act als krolse kater in een boom – met emmers water wreed verjaagd wordt door een wraakzuchtige Sarina en Femke T. die zelf ook al de volle laag gehad hebben.

We zijn inmiddels meer gewend aan het zware werk; bij deze en gene beginnen de spierballen duidelijk in omvang toe te nemen. Sommige meiden laten zich inspireren door de kunsten van Afrikaanse vrouwen die voorbijkomen met vrachten op het hoofd, zoals hout: zij dragen forse emmers water op het hoofd, nodig om daka (cement) aan te maken. Daar zijn we trouwens gewoon goed in.

Vandaag was het dagelijkse kindermoment om drie uur iets minder druk bezocht. We zingen dan liedjes, beurtelings in Nederlands en in Venda. Zij kunnen fantastisch zingen, onder de bezielende leiding van een leadzangeres (zie foto). Omdat we vorige keer wat te weinig ballonnen hadden,hebben we vandaag nog maar een keer uitgedeeld. Opeens bleken er toch meer kinderen te zijn dan we dachten en bleken ze meesters in het scoren van meerdere ballonnen.

Vanavond heeft Fhulu zichzelf overtroffen met een overheerlijke ovenschotel, ze wil het ons zo graag naar de zin maken.

O ja, we zouden iets laten zien van ons gastgezin. Over het huis hebben we echt helemaal niks te klagen, we hadden ons op een veel primitiever verblijf ingesteld. Het enige wat voor ons allemaal wennen is, is dat regelmatig rond 19:00 uur de stroom hier collectief uitvalt. Dat duurt een uurtje of twee. Wij behelpen ons dan met lampjes en smartphones, de Zuid-Afrikanen gaan gewoon naar bed om er twee uur later al dan niet weer uit te komen. Klaas zal donderdag iets vertellen over ons gastgezin.

p.s. ….en de… hartelijke groeten van Jenny, speciaal aan (klein-/schoon-)kinderen.

Wilbert Van Der Klok:

Wat een erg leuk verslag weer we hebben met veel plezier gelezen hier op de camping in Zeeland. Sommige foto's van Nick zijn erg herkenbaar vooral de foto waar hij ligt te slapen. Nick kan jij een sleutelhanger voor je kleine nichtje meenemen uit Zuid-Afrika. Groeten en een dikke kus voor Nick van uit Zeeland..

Jansje Zwart:

Wat een leuk verhaal weer. Maar je beleeft tenminste wat. Het is zeker niet saai. Jammer van het muurtje maar het komt wel goed. Het weer is hier vreselijk . Regen regen en wind. Vrijdag gaat de zon eer schijnen. Jullie zijn nu vast aan het buffelen. Werkse lieve mensen ik ben trots op jullie.. en vooral op edwin en sarina. O.hoe kan dat nou. Hi hi

Nanda Terpstra:

Tjonge zo'n ingestort muurtje ziet er tragisch uit! Hopelijk weer ingehaald.. Leuke foto's en ik kijk iedere dag uit naar jullie verslag! Groetjes van Barry en Nanda en (overgebleven) kinderen..

Tineke Kieft:

Wat een mooie reisverslagen en geweldig voor jullie om mee te maken. Zo bijzonder. Succes allemaal enne Reina de foto's komen we bekijken:-)

Jolanda Portengen:

Heerlijk om weer te lezen z'n reisverslag. Dagelijks kijken we hiernaar uit. He Tom op 1 van de foto's zie ik je leunend staan op je schep, het is volgens mij de bedoeling dat je er mee graaft (haha). Geniet ervan en maaker wat moois en stevigs van.

Groeten, Willem

Truus Kroon:

Verhalen prachtig, de foto's spreken vaak voor zich. Maar soms...
    Een vrolijke boel in die tent, ik ben wel heel benieuwd naar de betekenis van de groene doekjes op de stoelen. Zag ze al eerder. Ook op zondag?
    Volg jullie graag, hartelijke groet, Truus Kroon

• 10 Januari 2016 - 14:50

Jenny Buisman:

Goedemorgen...was weer leuk om te lezen. Jullie werken hard maar hebben ook veel plezier met elkaar als ik het zo lees. En mooie huizen hebben ze daar? Hoe is het met spierpijn en vermoeidheid? werkse maar weer en tot morgen.
    Veel liefs Jenny

• 10 Januari 2016 - 14:50

Kees En Evelien:

Elke dag kijken we uit naar jullie verslag. En mooi al die belevenissen. Ik had eigenlijk wel Fem hoog in de boom verwacht, want waar een boom staat, daar hangt Fem meestal in.
    Gaaf om te zien dat de kozijnen er in staan, jullie leveren echt goed werk. Wat is het trouwens bijzonder om te weten dat vanuit Hilversum 3 gemeenten bouwen aan Gods Koninkrijk. Letterlijk en figuurlijk bouwen met stenen en Gods Woord. Grote Kerk in Servië, Taludweg in Suriname en jullie daar. Gods Werk gaat wereldwijd door!!
    Lieve mensen, succes met bouwen en blijf genieten!

Ps: kreeg gisteravond een berichtje dat Fem ziek is en op bed blijft. Is ze inmiddels weer op de been? Dikke kus voor haar en F&J.

Sineke De Boer:

hallo, hier weer even een mailtje uit duitsland. vanmorgen 2 mails van jullie gelezen. cobi had deze vanmorgen aan mij verder gestuurd. het is iedere keer weer leuk om dit te lezen, vooral omdat er iedere keer wat anders en ik vind het leuk om op de hoogte blijven wat jullie daar doen.
    ja nog een paar dagen en dan zit het er alweer op voor jullie, maar dit is voor jullie een ervaring die je waarschijnlijk niet meer opdoet. verder veel plezier nog de laatste dagen bij julliewerk. groeten van sineke

Wim Walraven:

Ndaa
    Voordat we het ochtendblad lezen, openen we eerst jullie reisverslag.
    Pres.Obama zei het al toen hij vorige week Kenya bezocht;Africa is booming.
    Als we het verschil zien op de foto's van 25 jaar geleden toen er ook een groep uit onze kerken in Hilversum naar Zuid Afrika ging om een kerk te bouwen,zijn er veel positieve dingen gebeurd in de economie.
    Coraline,Pieter,Louis,Arjen en vele anderen waren erbij toen er elke dag een kip werd geslacht.Ze 's avonds in de zinken teil zich wasten.Vader en moeder van hun gastgezin hun bed in de rondavel afstonden en zelf op een matje sliepen op de betonnen vloer om de jongelui toch vooral een zacht bed te bezorgen.
    Er werd zelfs een koe geslacht voor de gasten om daarna een heerlijke braai te maken.
    Kerken deed je in een zinken gebouwtje,waar de temperatuur tot ongekende hoogte opliep als de zon er op scheen.
    Times are changing schreef Jenneke en daar kunnen we blij om zijn.
    De Afrikaanse gastvrijheid heeft er gelukkig niet onder geleden.
    Bijzonder hoe zij voor jullie zorgen.Volgens mij is het meer vertroetelen.
    De nauwe banden met de Venda's zullen nog jaren in stand blijven.
    Mensen veel sterkte met jullie verdere werk en God"s zegen gewenst.
    Ook de groeten van het thuisfront aan jullie Venda mamma's XXX

Piet En Cobi Griffioen:

Bedankt weer voor het verslag, dus Klaas je hebt flink spierballen gekweekt????Dat worden dan zeker stevige preken als jullie terug zijn,ze zijn al zo sterk normaal, we zetten ons schrap.Fijn dat alles verder goed is met jullie, behalve dat er een ziek is??? Hopen dat het daarbij blijft, werkse weer verder aan stevige muren. Leuk te zien steeds hoe jullie logeer adres is en vooral die mama' s.. Groeten Piet en Cobi.

Anette Buisman:

Mooi om jullie verhalen elke dag te lezen. Jullie doen daar mooi werk. Fijn ook dat jullie zoveel mooie dingen van Afrika kunnen ervaren. Respect voor jullie doorzettingsvermogen. Werk ze vandaag en ik lees met plezier morgen jullie nieuwe verhaal. Speciale groeten voor Matthijs en Albert. Liefs, Anette

Jenneke Bokhorst:

hallo allemaal,

hilarisch verslag weer... haha.. ik heb er om gelachen. goed om te lezen dat jullie ook veel lol maken.
    wat een progress al op de werkvloer.. na een kleine tegenvaller schiet het ook al hard op.. ik hoop dat jullie nog veel kunnen doen deze week voordat jullie naar het Krugerpark gaan..

veel plezier verder en aan iedereen de groeten...

gr
    Jen.

Ineke Van Werkhoven:

Terwijl jullie daar aan het buffelen zijn,ben ik mij aan het voorbereiden op mijn vakantie.
    Al aan het rommelen wat betreft tassen pakken kan je beter maar bijtijds meebeginnen.Het weer gaat de goede kant op in Nederland dus dat komt goed uit voor de fietstocht naar Arnhem.
    Jullie zien, hier wordt dus ook gewerkt.
    De kozijnen staan hopen dat ze morgen ook nog staan ????
    Maar ik heb wel vertrouwen in de klusgroep.
    Leuk alles via de foto's mee te beleven en natuurlijk dank aan de schrijvers die het zo over brengen dat we er bijna bij zijn.
    Ga zo door en voor Ingrid nog een dikke kus xxxmam

Peter En Nelien Visscher:

Dank jullie wel voor elke dag weer een nieuw verslag. We vinden het hardstikke fijn om mee te kunnen leven.
    We hebben een vraag: Wij vinden het leuk om ook over de andere gastgezinnen en hun gasten te lezen.
    Wij als thuisfront waarderen deze gastvrijheid zeer!
    Alvast bedankt en groeten aan iedereen, ook de gastfamilie's en in het bijzonder een dikke knuffel voor Femke V.
    Peter&Nelien

Maj:

Zet m op daar. Wat een belevenissen! ! Suc6

Simone Terpstra:

Hee allemaal (en speciaal Lou en Huug), Superleuk om alle verhalen te lezen en foto's te zien! Heel veel succes met alles :)
    Liefs!

Nelleke Van Dam:

Alweer zo'n mooi verhaal! Jullie gaan als een speer met de bouw en wij zijn supertrots op jullie!! Heel veel succes voor de komende dagen en een dikke knuffel voor Maaike xxx

Geerte & Jeroen:

Ook wij genieten van het lezen van jullie verhalen en wat jullie allemaal meemaken. Fijn dat de bouw vordert en hopelijk heeft Jet wat gehad aan de werkhandschoenen die ze bij haar had? En Jet, overleef je als vegetariër? Jij bent zeker die plastic kaas nog niet zat? Wij genieten hier van de door Nien en Brecht gevangen truite. Soms wordt er nog voor vijf de tafel gedekt! Ook hier vinden we kerkjes waar slechts de fundamenten nog over zijn. Wellicht interessant voor een volgende klus. Kussen voor Jet en iedereen sterkte en een fijne tijd gewenst. Lieve groeten, Geerte, Jérôme, Nienke en Brecht.

Alleen voor Jet: je zussen genieten van de ruimte in de partytent.

Nanda En Fred Rouvoet:

Heerlijk om dit alles weer te lezen, wat zullen jullie met een boel mooie verhalen thuiskomen! Wij hopen morgen weer richting Hilversum te gaan, hebben van een heerlijke zonnige vakantie genoten. Jullie hebben nog even te gaan, heel veel plezier maar weer en blijf genieten van deze bijzondere reis. Dikke kus maar weer voor Ingrid. Groetjes en liefs van ons.

Mirjam Visscher:

Leuk om iedere dag jullie belevenissen te lezen. Het lijkt me een geweldige ervaring. Succes met bouwen en alle andere mooie dingen die jullie daar doen.
    Groetjes van Paul en Mirjam en voor Femke een dikke knuffel

Monique Dorresteijn:

Weer een prachtverhaal en leuke foto's. Ik vind het zo geweldig dat jullie zo enthousiast zijn.... en blijven, ook na tegenslagen.
    Zet 'm op zou ik zeggen. Hoop dat alle muren en kozijnen blijven staan, succes

Dick Goedhart:

Zo kennen we je weer Nick!
    Jeugdpastor

• 10 Januari 2016 - 14:56

Jan & Wil Van Werkhoven:

SUPER waar jullie mee bezig zijn voor je medemens!!
    Succes en geniet er ook van! Pracht ervaring voor je verdere leven!
    Ingrid is de enige die ik (tante Wil) ken, maar voor jullie allen: chapeau!!
    Liefs van ons, xxx

• 10 Januari 2016 - 14:56

Linda Koelewijn:

Wat een werk verrichten jullie met zijn allen zeg! Heel mooi en gaaf om jullie ervaringen en bezigheden te lezen.
    Ik ben er net even voor gaan zitten om er een stuk of 6 te lezen (had nog wat in te halen). Maar wat jullie allemaal doen is echt super!
    Tegenslag of niet jullie gaan maar door :)

Wil even een hele grote dikke virtuele knuffel aan mijn lieve vriendinnetje Janita geven. Ik mis je!!! Ook natuurlijk een dikke knuffel voor Reina :)

Zet hem op allemaal en geniet van de mooie momenten met elkaar.

I'll pray for u guys♡

Groetjes Linda Koelewijn