Vrijdag 24 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu Vrijdag 24 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu

Vrijdag 24 juli 2015

Door: Ingrid en Reina

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika

24 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Na 4 dagen hard werken was het vandaag tijd om de spiertjes wat rust te geven. (Zo'n 4-daagse werkweek is nog helemaal zo gek niet) Vandaag stond het bezoek aan het Takalani Kindertehuis op het programma.

Een fijne bijkomstigheid was dat we vandaag ook uit konden slapen. We werden om half 10 aan het ontbijt verwacht. Helaas waren wij (Reina en Ingrid) al helemaal gewend aan onze werktijden van de afgelopen dagen en waren we dus ook gewoon om kwart voor 7 wakker. Zo gaat dat als je lekker in de flow zit.

Na het ontbijt zijn we, rond kwart over 11, in onze eigen busjes, richting het dorpje Siloam gereden. Hier heeft het kindertehuis zich gevestigd. Het was een prachtige rit door de bergen van Venda. We waren verbaasd over de mooie uitzichten over het gebied en de hoeveelheid groen dat we tegenkwamen.

Na een klein uurtje rijden kwamen we aan bij het kindertehuis. We werden vriendelijk ontvangen door een poortwachter, later hoorde we dat deze jongen zelf is opgegroeid in het kindertehuis. We kregen een rondleiding over het terrein van een van de vrijwilligers. Helaas was de directrice Rosina afwezig i.v.m. het overlijden van haar man, een week geleden.

Het terrein van het kindertehuis ziet er over het algemeen goed verzorgd uit. In het midden staan 6 kleine ronde gebouwtjes die vooral door de staf gebruikt worden. Zo is er bijvoorbeeld een keukentje, een kantoor en opslagruimtes. Achter deze gebouwtjes staat een soort keet die verdeeld is in 3 ruimtes, 2 worden er gebruikt als bibliotheek en 1 wordt er gebruikt om kinderen te begeleiden met het huiswerk.

Aan de andere kant staat een grote overkapping, een soort pleintje. Hier krijgen de kinderen elke dag hun maaltijden te eten. Achter het pleintje is het gebouw waar de slaapzalen van de kinderen zich bevinden. Daarbinnen is ook een gemeenschappelijke ruimte, waar kinderen kunnen spelen en televisie kunnen kijken. Het gebouw bestaat uit 2 vleugels, aan de ene kant slapen de jongens en aan de andere kant de meisjes.

Naast het gebouw is er een moestuin, waar ze hun eigen groentes kweken. Floor, Femke T. en Nick mochten een wortel uit de grond trekken en deze smaakte prima. (en Rachel, de moestuin is om jaloers op te worden, we misten alleen de heerlijke opal-pruimpjes van thuis ;) )

Inmiddels is er ook een nieuw gebouw bij gebouwd, deze zal dienst gaan doen als gemeenschappelijke ruimte, waar er gekookt en gewassen gaat worden. Dit gebouw is neergezet door een aantal gevangenen uit de regio, deze waren op borgtocht vrij en moeten aantonen dat zij weer opgenomen kunnen worden in de maatschappij.

Natuurlijk kwamen wij vandaag met een bepaald doel naar het kindertehuis. Omdat we op de Bavinckschool een groot bedrag hebben opgehaald met de sponsorloop, wilde we vandaag graag een cheque overhandigen aan de mensen daar. Met dit geld kunnen ze nieuwe wasmachines aanschaffen voor in het nieuwe bijgebouw. Op dit moment is er een kleine ruimte waar alle was van 70 kinderen gedaan moet worden. De capaciteit van de 3 machines die er nu staan is niet zo groot, dus ze kunnen heel goed een paar nieuwe professionele machines gebruiken.

Na de rondleiding waren er inmiddels veel kinderen terug gekomen uit school en was het tijd voor de lunch. De kinderen verzamelde zich allemaal onder de koepel op het pleintje. Ze kregen een bord met een groot stuk brood, een gekookt ei, een sausje en een glas punch. Elk kind zocht zijn eigen plekje om zijn eten op te eten.

Na het eten konden wij wat activiteiten met de kinderen gaan doen. Zo was er een groep kinderen die voor ons gingen dansen en natuurlijk deden wij daar even lekker aan mee. Een andere groep ging voetballen op het voetbalveld. Daarna werden er ook nog wat spelletjes gespeeld en touwtje gesprongen. Aan het einde van ons bezoek hebben we alle kinderen en leidinggevenden getrakteerd op een lekker Hollands dropje. Dat werd enthousiast ontvangen.

De kinderen in dit tehuis zijn kinderen die door verschillende omstandigheden niet thuis kunnen wonen (denk aan sexueel misbruik, mishandeling, verwaarlozing). Onze indruk is dat deze kinderen op deze plek bij Takalani een hele veilige en liefdevolle omgeving hebben om op te groeien. Ze krijgen goed onderwijs aangeboden, ze krijgen elke dag verschillende maaltijden en hebben een fatsoenlijk bed om in te slapen. Er zijn verschillende fondsen die het kindertehuis steunen om bijvoorbeeld het schoolgeld voor de kinderen te betalen en de schooluniformen aan te schaffen. Een groot probleem wat er wel is, is dat er te weinig opgeleide mensen zijn die de verantwoordelijkheid voor de kinderen hebben. De mensen die er werken doen dit met ontzettend veel liefde en passie, maar geven wel aan dat het soms lastig is om de verantwoordelijkheid van 70 kinderen te dragen. (Er is vaak maar één verantwoordlijke persoon op alle 70 kinderen.)

We waren allemaal erg onder de indruk van ons bezoek aan het kindertehuis. We hebben gezien dat deze kinderen een goede plek hebben om op te groeien. Toch is er ook het besef dat deze kinderen het niet makkelijk hebben en soms wel wat persoonlijke aandacht en knuffels te kort komen. Ondanks dat we veel mooie en goede dingen hebben gezien, zijn we er ons ook van bewust dat er nog altijd dingen verbeterd kunnen worden. De komende dagen gaan we als groep nadenken op welke manier we het kindertehuis nog meer hulp kunnen bieden. (Er wordt gedacht aan het aanschaffen van nieuwe kleding of iets van speelmateriaal etc.) We hopen komende week nog een keer een bezoek te kunnen brengen.

We moeten ook nog even terugkomen op de vragen over onze slaapadressen. Natuurlijk was de foto van gisteren een grap. Deze foto is gemaakt in het dorpje Rothohova, bij de gastvrouwen waar we elke bouwdag ontbijten en lunchen. De komende dagen zullen we elke dag een van de logeeradressen laten zien. Vandaag is dat het huis van mama Nancy, hier slapen wij (Reina en Ingrid) Mama Nancy woont met haar 2 kinderen in een mooi huis in Thohoyandou. Zij is leerkracht van beroep en geeft les op een basisischool in de buurt, als we het goed begrepen hebben is ze daar ook schoolhoofd. Ons 'zusje' Thama is 11 jaar en zit in de 6de klas, ons 'broertje' Khano is 9 jaar en zit in de 4de klas. We hebben een ruime slaapkamer met een tweepersoonsbed en een badkamer, met bad en toilet. Warm water hebben ze hier niet, maar we hebben in de badkamer een grote ketel waarin we water op kunnen warmen. Overdag is er geen stromend water, dus mama Nancy staat elke ochtend rond 5 uur op om alle klusjes waar ze water voor nodig heeft te doen.Waaronder het vullen van wateremmers die de rest van de dag gebruikt kunnen worden. We proberen elke avond even iets gezelligs te doen met onze familie, zo hebben we een avond foto's gekeken, geholpen met het maken van het huiswerk en het spelletjes 'Set!' aangeleerd.

Er wordt heel goed voor ons gezorgd, naast het eten dat we elke dag krijgen, wordt ook onze was gedaan. Vandaag was het wasdag... En dat was goed te zien toen we terugkwamen van ons uitstapje naar het kindertehuis. De waslijnen van zowel mama Vulu als mama Nancy hingen helemaal vol. Er was zelfs te weinig ruimte aan de lijnen, waardoor onze sokken op het hek lagen te drogen en onderbroeken in de boompjes hingen. Kortom we hebben niets te klagen.

Nu is het echt weekend, morgen gaan we samen met een aantal gemeenteleden van de plaatselijke kerk een bezoek brengen aan 'the big tree'. Daarvoor moeten we wel 3 uur rijden, maar het schijnt de moeite waard te zijn. Er wordt gezegd dat het morgen gaat regenen hier, maar dat hebben we deze week al eerder gehoord en we hebben nog steeds geen druppel gezien. Dus we wachten het maar af! Tot nu toe hebben we elke dag nog volop zon gehad, met af en toe wat wolkjes. Vanavond hadden we een weer een prachtige zonsondergang (zoals jullie kunnen zien op de foto). Dus het is echt genieten hier!

Vragen aan het thuisfront:

- Is er al een nieuw gemeentelid geboren bij de familie Geerse (van de Rehobothkerk)?

- Hebben jullie de zomerstorm overleefd, en hoe is het weer verder in Nederland?

- Wie heeft de Tour de France gewonnen en hoe hebben onze Nederlanders het gedaan?

We wensen jullie allemaal een heel fijn weekend. Pas goed op met de zomerstorm, doe voorzichtig want we willen jullie graag over 2 weken allemaal op Schiphol zien staan.

Groetjes van jullie verslaggevers,

Reina en Ingrid

P.S. Suus, jammer van het plantje, maar het zij je vergeven. De zorg voor planten zit gewoon niet in onze genen. En bedankt voor alle knuffels van jullie en vooral van Fenne. Geef haar maar een hele dikke knuffel terug.

Annemarie En Wim Griffioen:

Lieve Afrikagangers,
    Wat maken jullie veel mee, daar, in die heel andere cultuur, andere taal, klimaat... En wat een geweldige ontmoetingen met mooie mensen. Wat bijzonder, he, dat je daar, in die heel andere cultuur, kinderen van God leert kennen!
    We genieten van jullie verhalen en zijn nu al benieuwd naar 'the big tree'!
    Geniet van de rust morgen en zet em op in de komende week.
    Hartelijke groet,
    Wim en Annemarie

Kirsten Vijlbrief:

Leuk verhaal weer Ing! Jullie hebben het gezellig en goed bij mama Nancy, leuk om te lezen en zien op de foto's! En wat een vrolijke en dankbare kindjes op de foto! Super dat jouw basisschool kinderen zoveel geld op hebben gehaald voor schone kleren van de kinderen daar. Dat zullen ze wel mooi vinden om straks van jou te horen als je weer in NL bent!! Geniet van het weekend en ook van het moois van de omgeving, de zonsondergang foto ziet er super gaaf uit! Lieve groetjes en een dikke kus voor mams en Jans

Rachel Van Der Pols:

Lieve mensen,

Genoten van een mooi verslag! Keep up the good work!!
    Mams, ik blijf het zoo bijzonder vinden wat jullie daar nu allemaal meemaken, het lijkt wel alsof we er zo bij
    / naast staan te kijken, zo gedetailleerd zijn de verslagen...
    Ik mis jou en jans wel hoor!!!
    Dikke knuffels!! Xx

Ps: ik begreep dat Mirjam Geerse is bevallen van een meisje, Rosalie.. Het weer is onstuimig, code oranje, veel wind.. Tour de France, sorry die volg ik niet ;)

Monique Dorresteijn:

Mooi verhaal om te lezen weer. Het weer hier is aardig onstuimig. Windkracht 8 en veel regen en storm verwacht in het hele land. Dat is bij jullie wel beter. De tour gaat vandaag verder, maar ze moeten de Alpe D'huez bedwingen, dat wordt buffelen. Fijne goede dag verder, mooi werk wat jullie doen. Leuk om de foto's te zien, ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.

Lobke Van Werkhoven:

Hallo harde werkers,

Wat zijn jullie lekker bezig geweest deze week, ziet er goed uit!
    Zo te lezen zijn jullie ook een superteam met z'n allen. Wat een belevenis, de tijd van jullie leven!
    Nu met elkaar genieten van het weekend, en wat meer van de omgeving zien... Heel verdiend ook, geniet er van!

Liefs uit een stormachtig Hilversum.
    En een dikke knuffel voor Ing! xx

Jolanda Portengen:

Wat een lekker uitgebreid verslag, leuk om te lezen.
    Ik ben benieuwd naar jullie andere huizen, maar dit ziet er goed uit. Graag zie ik de foto's van de big tree. Geniet van het weekend, groetjes en tot morgen. jolanda.

Maaike Luijer:

Dag dames, wat leuk om nu een verslag van jullie hand te lezen! Bijzondere ervaringen in het kindertehuis. Hebben ze daar ook baby's? Of alleen vanaf 4 jaar? Hier hebben we er inderdaad een vriendinnetje voor Abel en Fenne bij. Leuk!! Op dit moment zitten we lekker binnen met de Tour op de achtergrond. maar het is nog maar de vraag waar er meer gebuffeld wordt, op de Alpe d'Huez of in Venda ;-)

Groetjes vanaf de Komeet!

Wim Walraven:

Jullie verslag weer met aandacht gelezen.
    Ze zullen zeker blij geweest zijn met de cheque in het kindertehuis.
    Is er in dat tehuis nog meer nodig,waarmee we zouden kunnen helpen.?
    We zijn een paar weken in Noordwijk.Het is nu orkaankracht vol op de kust.Een kolkende branding zover je kijken kunt.
    Dat de ramen het houden is een wonder met windvlagen van windkracht 10.
    Je voelt je klein worden bij zoveel natuurgeweld.
    Sterkte mensen en veel zegen.
    Wij hebben respect voor jullie!

Jenny Buisman:

Weer een leuk verslag met mooie foto's. Lekker nu even een paar dagen uitrusten. Julliemtreffen het wel met de logeeradressen. Ik volg de Tour niet niet dus kan geen antwoord geven. Geniet van de vrije tijd. Wanneer is het feestje ds. Ge?
    Lieve groet en knuffels

Amber Van Der Klok:

Erg leuk om te lezen. Fijn dat jullie het zo goed hebben.

De tour: nederlanders gaan goed. Gessink 6de mollema 10de.

NICK: even voor jou. Wij zitten op de camping. Als je wilt bellen moet je op papa zijn nummer bellen: 0640978971

Een dikke kus van af de camping. Ook van pap en mam

Jansje Zwart:

Wat een mooi verhaal weer. Heerlijk om dit allemaal mee te maken.het weer is nu slecht veel wind en regen. Ik zat er midden in ik moest boodschappen doen bij de lidl. Heb even pauze genomen bij jacob en daisy en ons kleinkind fem. Alles gaat goed hier geniet maar van jullie vrije weekend. Dag lieve man en dochter . Hou van jullie.

Nanda En Fred Rouvoet:

Genoten van jullie verslag Rein en Ing, heel leuk om te lezen. Wat een mooi logeeradres hebben jullie en gezellig dat jullie een broertje en zusje hebben! Bijzonder de verslaglegging over het kindertehuis. De pot met geld kan dus goed gebruikt worden. Ik kan me voorstellen dat jullie goed moeten nadenken hoe dat grote bedrag het best besteed kan worden. Dat gaat zeker lukken! Geniet van jullie vrije weekend, ga er lekker op uit! Tot de volgende verslag maar weer. Liefs XX > die zijn weer voor jou Ingrid. Nb in Zwitserland is de warmte verdreven met flink onweer en regen, de tent heeft het gehouden hoor.

Sineke De Boer:

deze keer een mailtje uit duitsland.
    ja ,ik krijg elke keer door de oma van matthijs de verslagen doorgestuurd. Het is elke dag leuk om dit verslag te lezen en daarom wil ik wat terugschrijven.ik vind het fantastisch wat jullie daar allemaal doen en als ik alles zo lees hebben jullie een goede groep die op elkaar aankan. ik wnes jullie voor de komende dagen nog veel kracht en gods zegen over jullie werk.
    groetjes van sineke

Piet En Cobi Griffioen:

Dank weer voor her verslag, sinds jaar en dag lezen we smorgens eerst de krant ND rond ons ontbijt, maar sinds een week is het eerst even kijken of er bericht is uit Afrika en lezen. De tour gaat goed, Gesink 6e en Mollema 7e, Chris Froom draagt morgen het geel naar Parijs. Geen Nederlandse dagzege. Groetjes.

Ineke Van Werkhoven:

He Ing wel lekker knus zo samen in een tweepersoonsbed.
    Ik vind dat alles er luxe uitziet, jullie hebben zefs een bad en het huis ziet er ook geweldig uit.
    Ik hoop dat jullie nog wel wat kunnen verzinnen, wat is er echt nog nodig voor het kindertehuis en kinderen.
    Succes daarbij
    Hier is de storm weer uitgeraasd en het regent ook niet meer.
    Ik wens julie voor morgen een goede zondag samen met de gemeente daar.

Jenneke Bokhorst:

hallo lieve mensen,

wat een leuk en goed geschreven verslag.
    Geweldige foto's, geeft een goed beeld van wat juli meemaken.
    Mijn hart spreekt als ik die kinderen in het kindertehuis zie.
    bedenk nog maar even wat jullie nog meer kunenn doen, ze zullen heel blij geweest zijn met de cheque, zoveel mogelijkheden. heel veel plezier met jullie vrije tijd in het weekend. kijk uit naar morgen... dikke kus Rein en Jans..
    liefs Jen.

Suus Goedhart:

Wat een heerlijk uitgebreid verslag Ingrid en Reina... weer leuk om te lezen! Mooi ook dat je nu met eigen ogen kan zien waar het geld van de Bavinck terecht komt en dat je dit na de vakantie met beeldmateriaal kan laten zien op school.

Volgens mij ben je helemaal in je element tussen al die Afrikaanse kinders... maar ik zie je nog niet voorbij komen op de foto's waar daadwerkelijk gebouwd wordt. Metsel jij ook wel? We moeten namelijk nog een muurtje op zolder metselen dus jouw ervaring kunnen we goed gebruiken!

Geniet allen van jullie welverdiende weekend! Geniet van de dienst morgen en succes met alles! Wij blijven jullie volgen!

Liefs vanuit Hilversum

Marianne Mulder:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. En leuk dat er steeds foto' s bij zijn. Jullie zijn ver weg en toch dichtbij. Lijkt me bijzonder en indrukwekkend om te zien hoe t er aan toegaat in t kindertehuis. En zo mooi dat jullie kunnen bijdragen aan iets goeds voor deze mensen en kinderen. Lieve groeten speciaal voor reina en janita.

• 12 November 2015 - 18:54

Coby Van Wagtendonk:

Heb tijdens de vakantie steeds meegelezen, maar reageren was moeilijk vanwege de trage WiFi.
    Mooi om dagelijks een verslag te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    En voor degene die het willen weten: Froome is de winnaar, Gesink 6e en Mollema 7e.
    Succes verder met alles!