Zondag 19 juli - Eerste reisverslag - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu Zondag 19 juli - Eerste reisverslag - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu

Zondag 19 juli - Eerste reisverslag

Door: Albert Buisman

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika

19 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Nadat we afgelopen donderdagochtend om kwart voor 8 een zegen hebben gevraagd over het hele project en de reis zelf, zijn we om 08.00 uur vertrokken naar Schiphol.
De reis verliep via Nairobi (Kenia) naar Johannesburg. De trip van Nairobi naar Johannesburg was een vlucht met veel turbulentie; zeker aan het einde van de vlucht.
We kwamen om 01.00 uur aan op Johannesburg en wilden onze koffers halen. Helaas kwamen we er toen achter dat 17 van de 19 koffers niet zijn gearriveerd. Echt balen op dat moment! Maar afijn, het was niet anders. We konden er toch niets aan veranderen.
We hebben op het vliegveld wat gerust en een heerlijk ontbijtje gegeten.
Nadat Klaas, Edwin en Albert de busjes/auto hadden geregeld begon de trip naar Venda.
Het was in het begin wel even wennen aan het links rijden, maar al snel hadden we de smaak te pakken. Uiteindelijk - na een aantal rustmomenten - kwamen we rond 18.30 uur aan in Venda.
Wat een feestelijk en hartelijk ontvangst. Echt hartverwarmend!
Na de broodmaaltijd die voor ons klaar stond, zijn we richting de gastgezinnen gegaan.
Helaas kregen we al snel te horen dat we vandaag de koffers niet meer zouden krijgen.
Moe van twee lange dagen is een ieder van ons behoorlijk op tijd naar bed gegaan.

zaterdag 18 juli
Eén van de gastgezinnen heeft een dakterras die groot genoeg is voor de hele groep. Deze gebruiken we voor alle gezamenlijke activiteiten zoals de maaltijd, bijbelstudie en gewoon lekker chillen. Ideaal om op deze manier veel met elkaar op te kunnen trekken.
Daar komt nog eens bij dat er goed... nee heel erg goed voor ons gezorgd wordt. De maaltijden zijn erg lekker en afwisselend.
Zaterdagochtend hebben we gebruikt om de winkels in Tohoyandoo te bezoeken.
's Middags zijn we naar de bouwplaats gegaan om te kijken waar we gaan bouwen. Het kerkje wat gebouwd gaat worden ligt tussen twee plaatsjes in (Tohoyandoo en ...). Het is een gebied met veel hard steen; daarnaast veel dorens die gemeen kunnen prikken. Helaas heeft FemkeT dit aan de lijve ondervonden waardoor we 's avonds bij de dokterspost zaten om uit te sluiten dat het geen beet was van één of ander beest (bijv. hebben we daar een klein schorpioentje gezien). Gelukkig kon dit uitgesloten worden - blijft wel dat het erg vervelend en pijnlijk was en is.
Tijdens de rit naar de dokterspost kreeg onze contactpersoon Alex te horen dat de koffers zo'n 60 km van Tohoyandoo waren gearriveerd, maar dat ze eerder van plan waren weer terug te keren richting Johannesburg dan door te rijden richting Tohoyandoo. Dit had te maken met het feit dat het 's avonds echt aardedonker is, veel mensen langs de kant van de weg lopen en daarnaast het feit dat de kans op berovingen ontzettend groot is. In sommige gebieden gaat men gewoon voor de auto liggen zodat je wel móet stoppen, met alle gevolgen van dien. Edwin, Alex en Albert zijn toen op pad gegaan om de koffers te halen.
Je had iedereen moeten horen toen we weer terug kwamen mét de koffers. Eindelijk schone spullen, eindelijk je toilettas, eindelijk ook je nette spullen voor de zondag.

zondag 19 juli
Vanmorgen zijn we met elkaar naar de plaatselijke kerk geweest. Wat een ervaring! Wat een belevenis om zo met elkaar een kerkdienst te beleven.
Vanaf moment van binnenkomst heb je het gevoel dat je zo ontzettend welkom bent. Zo'n warm ontvangst; men is zo blij met het feit dat we er zijn.
Na de kerkdienst hebben jongeren uit de gemeente voor ons gekookt en hebben na de maaltijd voor ons gezongen, en uiteraard hebben wij voor hun gezongen.
Vanmiddag zijn we met deze jongeren naar de dam geweest waar we met elkaar getuige zijn geweest van de Zuid-Afrikaanse zonsondergang. Weer een dag vol nieuwe ervaringen, nieuwe ontmoetingen. Wat een voorrecht om hier te mogen zijn om zo iets te kunnen betekenen voor deze prachtige mensen.

• 10 Januari 2016 - 14:01

Mirjam Grevers:

Wat geweldig allemaal een hele ervaring.
    Heb je al een ziekenhuis bezocht Reina?
    Erg herkenbaar jullie verslag, zo toch een beetje in Zuid-Afrika

Amber Van Der Klok:

Wat leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat. Fijn dat jullie goede gastgezinnen hebben. Fijne reis nog!

Nanda Terpstra:

Wat super om dit verslag van jullie te lezen! Ik ben blij dat alles goed is en jullie zo'n warm welkom hebben gekregen! Wat maken jullie mooie dingen mee! Sterkte morgen met het werken! Liefs!

Saskia Vd Klok:

Wat fijn om te lezen dat uiteindelijk alles goed gekomen is. Zeker wanneer ik lees dat jullie een prima maaltijd krijgen. Is weer eens wat anders dan miliepap met ketchup. Heel veel plezier.

Wim Walraven:

Erg fijn jullie eerste verslag te lezen.
    Goed te horen dat het goed met jullie gaat.
    Geniet van de Afrikaanse gastvrijheid en de hartelijke groeten aan de Venda gemeente

Jacob:

Wat fijn om te horen dat jullie het goed hebben daar! Geniet ervan en veel succes met bouwen! Groetjes van Daisy, Fem en Jacob

Suus Goedhart:

Jaaaaa de eerste blog online! Leuk om te lezen! Wat fijn ook dat jullie koffers er zijn er iedereen er weer fris en fruitig bij loopt, hihi! Balen voor Femke om op dag één in een doorn te stappen! Rustig aan en we hopen dat je snel weer opknapt! Mooi om te lezen dat jullie een warm welkom hebben gehad en dat het goed toeven is in de gastgezinnen... geniet daarvan! Wij gaan jullie volgen en zijn benieuwd naar de volgende verhalen vanuit Venda! Liefs vanuit Hilversum én een dikke knuffel van Fenne voor Ingrid!!

Jenny Buisman:

Fijn om iets te horen. En de eerste indrukken zijn al goed. Hoop dat het een keer lukt om foto's te plaatsen. Wens Femke sterkte en dat ze snel mag opknappen. Succes morgen met de eerst klusdag. We denken aan jullie.

Kees Vijlbrief:

Heerlijk om zulke positieve berichten te lezen, wat is dit al fantastisch om zo ontvangen te worden, dit geeft gelijk een gevoel van warmte en verbondenheid. hier doen we het voor,
    zo ver van huis en zo een met hen daar, veel liefs en een we leven hier erg met jullie mee. groetjes Kees

Thomas Buisman:

super leuk die leuke verhalen...
    ik ben benieuwd wat jullie volgende belevenissen zijn

groeties thomas

Paul Visscher:

Mooi om te lezen dat het jullie goed gaat! Suc6 morgen op jullie eerste bouwdag.

• 10 Januari 2016 - 14:05

Dick Goedhart:

Hey wat gaaf om van jullie te horen.
    We zijn nu met recht een wereldwijde kerk. Wij zitten in Frankrijk en als de WiFi het toelaat volgen we jullie. Allereerst Femke, beterschap! Probeer ondanks dat nog te genieten en te beleven!
    Dat wensen we jullie overigens allemaal toe.
    Heel veel succes zo met het bouwen!

• 10 Januari 2016 - 14:05

Monique Dorresteijn:

Met belangstelling jullie reisverslag gelezen. Wat een avontuur al en wat heerlijk dat jullie zo'n fijne ontvangst hadden. Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verslag. Veel succes en plezier.

• 10 Januari 2016 - 14:06

Kees En Evelien:

Hallo daar,
    Fijn om wat van jullie te horen. En we lezen alleen maarover mooie, bijzonder en enthousiaste momenten. Op het verhaal van Femke na dan. Helaas. Schat we hopen dat de pijn gaat zakken en dat je ook kan genieten. Ga lekker op een stoel bij de bouwplaats zitten en maak mooie filmopnamen en foto's. Zo ben je dan ook een belangrijk schakeltje in het harde werken wat je dan voor je ziet gebeuren!
    Succes morgen op jullie eerste werkdag.
    Wij zien uit naar het volgende verslag en wellicht met film/foto's.
    Liefs, vanuit het regenachtige H'sum.

• 10 Januari 2016 - 14:06

Peter En Conny Van Barneveld:

Wat leuk om op deze manier met jullie reis mee te leven! Succes met bouwen en geniet van het daar zijn en alle bijzondere en mooie ervaringen.
    Uit ervaring Zuid Afrika is overweldigend mooi en neem je voorgoed mee.

Jenneke Bokhorst:

hallo allemaal,

geweldig om jullie verhalen te lezen, je hoort hier en daar wel wat, maar nu echt van jullie.. heel fijn.
    Heel veel succes met werken en ik kijk uit naar jullie volgend verslag....

Corné:

Goed de lezen dat de koffers terecht zijn! Succes daar

Anette Buisman:

Super, zo'n ontvangst en heerlijk dat de koffers terecht zijn. Mooi om te lezen dat jullie je niet uit het veld laten slaan door tegenvallers. Succes met bouwen.

Kirsten Vijlbrief:

Wat een pech zo'n begin.. Geen koffers en een ongelukje... Dat het vanaf nu maar allemaal lekker goed zal gaan :-) Bedankt voor het bericht het geeft al een bijzonder beeld van jullie eerste ervaringen! Liefs Midas en Kirsten

• 10 Januari 2016 - 14:08

Michael Vd Bent:

Hallo!!

Heel veel plezier en succes met jullie reis!!

M.v.g Michael vd Bent

• 10 Januari 2016 - 14:08

Ingeborg Den Hartogh :

Zo kort daar en nu al zoveel indrukken. Volgens mij overweldigend allemaal. Het ga jullie goed. Knuffel voor Reina

Peter En Nelien Visscher:

Femke T. wat naar voor je. We hopen dat het spoedig geneest en probeer geduld te hebben.
    Voor allemaal succes en ook wel sterkte gewenst . Het zal menigeen zwaar vallen dit ongewone maar prachtige werk.
    Mooi, dat we kunnen meeleven. We zien uit naar jullie volgende bericht.
    Hartelijke groet, Peter&Nelien.

Ineke Van Werkhoven:

Wat fijn deze goede berichten te lezen.
    Ing, het is geloof ik wel wat luxer dan 10 jaar geleden.
    Femke sterkte hoor!
    En voor iedereen natuurlijk sterkte bij de klus die moet worden geklaard.

Kees En Ans Wijnands:

\na jullie s'morgens uitgezwaaid te hebben ,hoorden we gelukkig via via dat jullie goed aangekomen zijn ,En nu met koffers!!,Femke sterkte en beterschap gewenst .En succes met het bouw project.

• 10 Januari 2016 - 14:10

Dineke Luijer:

We gaan jullie volgen. Vanuit Frankrijk hartelijke groet aan iedereen en aan Afrika! Geniet van deze periode en neem alles goed in je op, is van waarde voor je hele leven!