Zondag 26 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu Zondag 26 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu

Zondag 26 juli 2015

Door: Janita

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika

26 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Om 8 uur vanmorgen begonnen we met een simpel ontbijtje. Omdat het zondag is heeft onze mama Vulu geen werksters in huis en moet zij deze dag dus alles alleen regelen... en dat voor 19 gasten!

Tijdens de werkdagen zorgen de werksters voor lekkere belegde gezonde broodjes (lees: de sappige tomaat, knapperige sla en plastic cheddarkaas komt bij de meeste aardig de neus uit).

Ook hier is zondag een rustdag en dat betekent dus dat de werknemers deze dag vrij waren.

Wij besloten dus om mama Vulu een beetje te helpen door zelf onze broodjes te smeren, en helpen met brood en beleg klaar leggen. Hier was mama Vulu erg ‘Happy’ mee, maar ook een beetje verbaasd.. dit was ze namelijk niet gewend.

Om 8:45 uur vertrokken we in onze eigen busjes naar dezelfde kerk waar we de eerste dag zijn verwelkomt.

Ds Klaas de Vries mocht voorgaan tijdens deze kerkdienst. Hier in Afrika bedoelen ze dan dat je de preek en het gebed doet. De rest van de dienst doen de ouderlingen.

Dit was erg bijzonder om mee te maken. Klaas preekte in het Engels en na elke zin werd het vertaald naar het venda`s. Zo kon iedereen de mooie duidelijke preek van Klaas volgen.

korte samenvatting:
De preek ging over psalm 133, waarin werd ingezoomed op ‘drie geheimen’ van het broeder- en zusterschap met onze naasten. Deze drie geheimen waren: (1) God geeft ons de liefde voor naasten vanuit de hemel en laat deze als regen op ons neer vallen, (2) God zegent ons met de Heilige Geest om lief te hebben en (3) met deze zegen van God wordt al het onmogelijke mogelijk, waardoor zelfs de grootste vijanden elkaar kunnen liefhebben.

Ook dit keer mochten wij voor de Zuid-Afrikaanse bevolking zingen. Volgens mama Vulu was het een "matter of must" om voor in de kerk 3 liederen te zingen. Uiteraard vonden we dit geen probleem en hebben we deze mooie liederen gezongen:

- samen in de naam van Jezus

- psalm 121 ik hef mijn ogen op naar de bergen (twee stemmig; vindt u ons niet knap?!)

- thama thama ni murena (welke vriend is onze Jezus)

Vervolgens tegen het einde van de kerkdienst hadden we nog een klein momentje met de kinderen.

Joey heeft scheidsrechter fluitjes meegenomen vanuit Nederland (400 stuks) en deelde een aantal uit aan de kinderen in de kerk. Op het moment zelf werd Joey aangewezen om voorin de kerk wat te vertellen over de cadeautjes (de fluitjes). Hier was hij zelf nogal verrast over, want hij had verwacht dat hij de fluitjes gewoon na afloop ergens kon gaan uitdelen. Uiteindelijk is dit allemaal goed gekomen en hebben Joey en Sarina samen een kort praatje gehouden en vervolgens de fluitjes uitgedeeld aan de kinderen. Aan het eind van de dienst galmde het van fluitjes door de kerk (onze oren piepen nog) en zong iedereen; Joey bedankt, Joey bedankt, joey joey, joey bedankt... het was nou niet echt een heel fijn gehoor aan je oren, haha.

Na deze kerkdienst werden wij verwacht bij het kerkje waar we vorige week zondag zijn geweest. Hier wachtte ons een uitgebreide lunch, ter ere van alle jarigen van januari t/m juni, de JJ’s zoals de ‘grappige’ programma presentator hen noemde. Het was een lange, chaotische zit, waar we niet op voorbereid waren. Ondanks het eindeloze gepraat en de vele felicitaties, hebben we uiteindelijk veel gelachen, gedanst, genoeg lol gehad en de bekende polonaise aangeleerd.
De bedoeling van deze viering was ook onbekende, misschien nog ongelovige, mensen uit de omgeving op bezoek te laten komen en hen te vertellen over het evangelie.

Na 3 uur lang daar te zijn geweest gingen we weer met z`n allen naar Vulu`s huis.

Hier splitte de groep zich op. De helft van de groep ging samen met mama Vulu in de auto op pad om de traditionele Zuid-Afrikaanse kleding op te laten meten en te bestellen bij een van de familieleden van mama Vulu. Zij gaat dit voor een paar meiden uit de groep handmatig maken voor maar 450 rand (ongeveer 40 euro). De planning is dat dit a.s. vrijdag af is.

De andere groep heeft lekker relax in het zonnetje gezeten en nog even genoten van de vrije uurtjes.

Aan het eind van de dag was er nog één klein frustratie puntje in de groep.. er was in het hele huis helemaal geen water meer.. zelf geen water om de wc door te kunnen spoelen……

Laat het vandaag nou precies de dag zijn waarop iedereen moest poepen (excuses voor de mensen die nu aan het eten zijn). Ja.. tot ons verdriet waren zelfs de remsporen te zien (mag helaas geen naam noemen). Dus met “2 emmertjes water halen” naar de wc als je een grote boodschap moet doen. Mama Vulu had hiervoor twee bakken water neergezet, in de gang. Laten we maar hopen en bidden dat er morgen weer water is om door te spoelen. De persoon die deze blog aan het schrijven is zit trouwens nog met de billen bij elkaar geknepen, omdat die het niet zo smakelijk vindt.

Morgen weer een frisse werkdag. Klaar om weer hard aan het werk te gaan met metselen, mixen, scheppen en kruiwagen rijden!

Voor de geïntreseerden:

In het huis van mama Vulu wonen Floor+ Femke T, Joey+Matthijs, Sarina + ik(Janita). Elk koppel slaapt op een tweepersoonskamer. Verder hebben we een badkamer voor de meiden aansluitend aan de kamer van Floor en Femke T. De mannen hebben ook hun eigen badkamer, maar zoals je ziet op foto is deze niet zo luxe als die van de meiden.. deze badkamer bestaat uit een wc en een douche die de hele badkamer blank maakt. De meiden maken graag gebruik van deze douche omdat dit een erg fijne douche is.

Mama Vulu heeft een erg mooi groot huis en zelf zegt ze door God gezegend te zijn in dit huis te mogen wonen. Onze mama Vulu is ergens in de 50 (hoe oud precies wil ze niet verklappen) en heeft 4 kinderen waarvan 2 kinderen al op de universiteit zitten. Ze woont samen met haar man en haar 2 jongste dochters.

We hebben erg leuke, gezellige gesprekken met haar. We hebben het vooral over de tijd dat zij zelf op bezoek is geweest in Nederland en erg te spreken is over hoe liefdevol wij als Nederlanders met elkaar om gaan. Ze ziet dat bijvoorbeeld in de manier waarop mannen en vrouwen elkaar helpen in het huishouden. Dit is hier niet gebruikelijk. Hier worden mannen op hun wenken bediend.

Zelf is ze elke dag erg vrolijk en houdt van gezelligheid. Vanaf de eerste dag vertelde ze al hoe erg ze haar Nederlandse kinderen gaat missen als we weer weg gaan. Ik vind het persoonlijk erg bijzonder om dit zo mee te maken dat we vanaf de eerste dag al worden gezien als haar kinderen en net zo liefdevol behandeld worden als haar eigen kinderen.

Nu de eerste week voorbij is en we een beetje aan alles gewend raken begint de heimwee naar huis langzaam toe te slaan. We vinden het daarom extra fijn om alle lieve, mooie reacties te lezen van alle thuisblijvers en “kuch” de achtergebleven vriendjes (hint hint).

Liefs Janita en een dikke kus voor papa, Kirsten & Midas, Rachel & Lennert en mijn lieve vriendje Lard.

• 05 Januari 2016 - 10:49

Patricia Poelman:

Wat ontzettend leuk om elke dag wat van jullie te kunnen lezen. Alsof ik zelf een beetje bij ben! Veel succes weer deze week met bouwen. Groeten aan Reina, mijn collega!

• 05 Januari 2016 - 10:49

Jenny Buisman:

Mooi verhaal weer en hillarisch geschreven Janita. En meiden...ik wil ook zo'n mooie afrikaanse rok. haha. Zo fijn te zien en horen dat jullie een mooie tijd hebben daar. Even voor Albert/Edwin/Klaas: ik heb fam Noordhof Klaas zijn nummer door gegeven om contact op te nemen.
    Ik wens jullie weer een goede werkdag en tot morgen. Het zal bij jullie wel weer zweten geblazen zijn...hier is het gewoon herfst. Lieve groet Jenny

Jolanda Portengen:

He Tommie,
    Je wordt al los in de heupen, gaat de goeie kant op. In vervolg kan je bij ons in de kerk ook mee swingen( fijn hoor!!!)
    Weer een leuk verslag!!! Werk ze vandaag en zorg dat de muurtjes overeind blijven.
    Groeten en een dikke voor allemaal.
    Jolanda

Wilbert Van Der Klok:

Heb weer met veel plezier het verslag gelezen op een natte camping in Zeeland. Nick je moet de groeten hebben van Lisa ze mist je hierop de camping. Ook de groeten van Sander en Esther en robin en tessa.

Jolanda Portengen:

Ik zie dat de smiley er niet bij komt te staan maar ik bedoel een dikke kus
    Jolanda

• 05 Januari 2016 - 10:51

Kirsten Vijlbrief:

Hee wat leuk m'n zussie aan de beurt voor een blog!! Wat een verhaal weer jans! En thanks voor de details :-) Bijzonder weekendje gehad zo te lezen en genoeg ontspan momentjes om weer met volle moed en kracht aan de slag gegaan vandaag. Hoop dat ondanks de instort tegenslag alles weer lekker voorspoedig gaat! Succes weer vandaag en tot op de blog! Dikke kus weer terug, nog 2 weken dan krijgen jullie hem weer op je wang gedrukt!! Xxxxx

• 05 Januari 2016 - 10:52

Rachel & Lennert Van Der Pols:

M'n lieve swessie!! haha, ik moet wel lachen om je verhaal...leuk geschreven guan! :)

Klinkt als een goed weekend, zo te horen worden jullie ook flink in de watten gelegd door mama Vulu! Btw, die grote boom was erg impressive om te zien! Leuk om af en toe ook van die tripjes te ondernemen. Benieuwd naar jullie verhalen over het Krugerpark! (wanneer gaan jullie daarheen?)

Succes weer met de klus! Hier is het ook weer maandag, lekker aan t werk en het is echt Nederlands zomer weer: t regent en het lijkt wel herfst... :)

Liefs ook van Lennert!

• 05 Januari 2016 - 10:52

Lard De Jong:

Ah Jansje! Wordt nu wel verplicht om te reageren haha :p
    Maar het is heel fijn om te horen dat het daar zo leuk is!
    Geniet de komende 11 dagen, 23 uur en 42 minuten nog even en dan ben je weer op schiphol! :)

• 05 Januari 2016 - 10:53

Monique Dorrestijn:

Weer jullie verslag gelezen, wat prachtig weer. Leuke foto's, schitterende natuur, die boom...echt geweldig. Hier is het noodweer voorbijgetrokken, wel veel regen nu. Temperatuur gezakt naar 19 graden. Leuk de foto's van de kerkdienst te zien, hoe anders. Ik kijk weer met belangstelling uit naar jullie verdere verslag, succes allemaal.

• 05 Januari 2016 - 10:53

Wim Walraven:

Bedankt voor het leuke verslag.
    Mooi om zo'n kerkdienst mee te maken.
    Wat lux wonen jullie. Zijn er nog wel gezinnen die in die ronde huisjes wonen(rondavels)? En op een vuurtje koken?
    Hier is de storm weer opgestoken en beukt tegen onze ramen
    Veel plezier nog met elkaar en doe je werk met passie
    Liefs uit Noordwijk
    Trix en Wim

Suus Goedhart:

Heerlijk om jullie avonturen weer te hebben gelezen! Ben onder de indruk van 'the big three' en dan zie ik het alleen maar op een foto. Wat worden jullie goed verzorgd zeg... jullie komen niks te kort. Jullie zijn al zo gewend aan het hebben van water om de wc door te spoelen, dat was wat geweest als jullie boven een gat in de grond hadden moeten kakken! Iets wat ik eigenlijk wel verwacht had bij het maken van deze reis. Geniet van deze luxe!

Wat mooi om te zien dat kinderen zo blij worden van een scheidsrechtersfluitje... daar kunnen we hier nog een voorbeeld aan nemen. Erg leuk ook dat Joey dit mee heeft genomen! Was dus een mooi feestje afgelopen zondag! Nu weer hard aan het werk deze week! Lekker metselen en stenen sjouwen... ik hoop in betere weersomstandigheden dan hier in NL, want het komt hier al de hele ochtend met flinke bakken uit de lucht vallen. Water in overvloed om jullie wc's daar door te spoelen!

Heel veel succes weer deze week! Maak er mooie dagen van met elkaar en met de mensen die jullie ontmoeten!

Veel liefs vanuit Hilversum en voor Ingrid natuurlijk weer een kusje van je zusje en van Fenne!

Albert Goedhart:

Goeroe's, altijd leuk om weer het verslag van de dag te lezen.... Schone-zus Ing, kan ik niet een bestelling bij je plaatsen voor wat lokale haute couture? Ciao Albert

Marianne Mulder:

Wat n leuk verhaal weer janita. Een hele andere wereld waar we de wc doorspoelen met kraanwater zonder er bij na te denken . En ik ben blij dat reina op de foto s staat. Dat is leuk om te zien. Groetjes en succes daar.

• 05 Januari 2016 - 10:55

Nanda Terpstra:

Wat weer een mooi en leuk verhaal. We krijgen zo steeds meer indrukken van hoe het daar is en gaat! Sterkte deze werkweek nog en het Krugerpark komt al aardig dichtbij! Lou: jij hebt vast een Afrikaanse rok besteld of ga je er zelf een maken..? Liefs voor iedereen en speciaal een dikke knuffel voor de Terpstra's!

• 05 Januari 2016 - 10:55

Clary Bakker:

Wat een mooi en gezellig verslag, Janita :-) Leuk om zo met jullie "mee te reizen".
    Een extra, en dikke kus, voor Reina en Janita!! xx

• 05 Januari 2016 - 10:56

Ineke Van Werkhoven:

Ja het is weer eind van de middag hier,dus tijd om jullie reisverslag te lezen.
    Wat een heerlijke zondag hebben jullie daar gehad en ja die polonaise door de kerk zal bij ons niet gauw gebeuren.
    Misschien is een demonstratie hoe dat daar gaat eens te proberen in de Verbinding.
    He Ing,kom jij ook terug met de afrikaanse mode?
    Dat moet dan wel geshowd worden hier.
    Nou zoals jullie lezen het mooie vakantie weer wil nog niet komen hier maar het komt goed aan het eind van de week.
    Succes met de muurtjes en lever wel kwaliteit daar met z'n allen.
    Ing ben blij met de foto waar je opstond het gaat hier goed moet nog 2 diensten werken en dan vakantie dikke kus mamxx

• 05 Januari 2016 - 10:56

Jenneke Bokhorst:

hallo lieve mensen,

Weer een leuk verhaal, dank Jans... kan 'horen' dat jij het geschreven hebt. Gisteren het verhaal ook gelezen, prachtig die enorme boom.. dat is leuk om daar heen te gaan, en dan de omgeving/natuur.. prachtig, zo groots land he?
    Je zit in een mooi huis Jans and friends... best behelpen he? als je niet gewoon kunt doortrekken.. idd beter dan op een gat poepen hoor... leeg je darmen Jans.. tkomt wel weg...hihi..
    Bijzonder dat ds Klaas heeft gepreekt.. beetje als thuis en toch anders... mooi hoor...
    Succes morgen!, weer aan de arbeid... en ik kijk uit naar het volgende verslag... ben benieuwd wie er dan aan de beurt is...
    X Jen.

Piet En Cobi Griffioen:

Weer een mooi verslag, knap hoor. We hebben weer genoten, wel na het ontbijt, gerust gesteld Janita? Wij vinden jullie kanjers, sterkte verder weer. Groeten van ons beiden, vooral voor die twee speciale mannen. Dag, tot morgen.

Kees En Evelien:

Beste Schrijverscollectief,

Wederom weer een prachtig verslag. We worden maar verwend met zulke gedetailleerde verhalen. Zeer toepasselijk van Ds. Klaas de Vries om Psalm 133 uit te diepen. Mooi!
    40 euro voor zo'n kleed? Ik zou 20 euro bieden, minder stof nodig dan zij gewend zijn........ Hopelijk is het water probleem opgelost. Joey, heb je nog wel een fluitje overgehouden voor je eigen wedstrijden hier in NL, wie weet word je nog wel eens gevraagd om daar een potje te fluiten. Hoeveel was de KM vergoeding bij de KNVB? We wensen jullie weer veel werkplezier. succes met alle werkzaamheden enne stel dat heimwee gedrag nog maar effe uit.......Let goed op elkaar en steun elkaar. Bid die 3 punten maar.

Groeten van uit een herfstachtig H'sum.

PS. Laatste nieuws: Fem T. ziek?? Fem, sterkte en hopelijk snel weer beter. zet em op!!

Maria Slot:

Hoi allemaal,
    wat een mooi verhaal weer.. en wat een gedoe met die wc's!! Is het toch nog afzien voor jullie.. eerlijk is eerlijk ik vind het er daar nog best luxe uitzien. . Had gedacht dat jullie in van die lemen hutjes zouden zitten en douchen onder een emmer water
    maar dat valt allemaal wel mee volgens mij..

Wat een gezellig feestje hadden jullie voor al de verjaardagen.. goeie tip voor thuis;)
    Wat lekker dat jullie giste middag even konden relaxen even niks.. jullie hebben het wel druk zeg..
    Deze week weer lekker verder met bouwen. .
    pien en pa ik mis jullie zo, ik zit steeds tegen de tranen te vechten. . Niels zegt dat ik moe ben en gespannen voor de vakantie. . Dus laten we het daar maar op houden..:)
    ik hou van jullie. . Zoals Manoah zegt: to the moon en weer back

• 05 Januari 2016 - 10:58

Mirjam Ypey:

Ben net terug van fietstrektocht (Eindhoven- Nancy). Heb zojuist jullie verslagen tot nog toe in een keer gelezen en foto's bekeken. Jullie maken nogal wat mee. Mooi om zo wat mee te kunnen leven met jullie bijzondere belevenissen. Vandaag (maandag) was een regenachtige dag in Hilversum. Minder leuk om naar buiten te gaan, maar wel lekker voor een groene tuin. Hebben jullie nog regen gehad?
    Hartelijke groet!

• 05 Januari 2016 - 10:58

Mirjam Visscher:

Beste allemaal, lieve Femke, leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Iedre keer weer een uitgebreid en gedetailleerd verslag. Janita, je hebt het verhaal in geuren(!) en kleuren verteld. Nog een week werken en dan zit jullie taak erop! Succes met het werk allemaal en straks lekker genieten van jullie vakantie.
    Femke, dikke knuffel van ons allemaal en grootjes aan iedereen.

• 05 Januari 2016 - 10:59

Cato Sprangers:

Dag allemaal,
    Janita wat een 'heerlijk' verhaal, we zien het voor ons! Wat hebben jullie al veel gezien en mee gemaakt in ruim een week! Heel fijn om iedere dag een verslag te lezen. Veel succes met bouwen deze week, hopelijk blijft het allemaal staan. Dat gaat vast en zeker lukken!
    Hier wordt er geruimd na de storm, overal zie je bomen, takken liggen. Men schat 13 miljoen euro schade!!
    Veel liefs en een hartelijke groet.

• 05 Januari 2016 - 10:59

Kees Vijlbrief:

Hallo allemaal. Fantastische verhalen. Goed om te horen dat de bouw vordert. Hebben jullie al eelt op de handen en als jullie goed gewerkt hebben zijn jullie handen zwart aan de binnenkant en blank bovenop aan het eind van de dag. Alles gaat goed in hilversum al is het wel stil in huis.. ik heb voor oma V al jullie verslagen uitgeprint en haar de foto's laten zien. Jullie ktijgen alemaal de groeten van haar en ook van mij
    veel liefs en zegen op jullie arbeid

• 05 Januari 2016 - 11:00

Coraline Rooth-Vijlbrief:

Lieve allemaal en in het bijzonder Reina en Janita,

Ik heb weer eens de tijd genomen om al jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wat een klus maar wat verzetten jullie een werk. Mooi om te zien en te lezen. Vooral heel veel plezier en succes samen. De helft van de tijd zit er alweer op!
    Allemaal lieve groeten
    Coraline