Woensdag 22 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu Woensdag 22 juli 2015 - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika 2015 - WaarBenJij.nu

Woensdag 22 juli 2015

Door: Femke Visscher

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika

22 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Het is alweer de zevende dag in het prachtige Zuid-Afrika. Een dag waarin weer veel is gebeurd, gelachen en uiteraard gewerkt. Graag neem ik u mee in een nieuw verslag van deze dag. Omdat we gister wel 5 minuten te laat waren op de werkplaats, wilden we laten zien hoe het ook kon. We stonden op om half 7 zodat we om half 8 konden vertrekken. Vandaag zijn we begonnen met het metselen. De aannemer Bernhard heeft ons de opdracht gegeven om 4 mensen aan te wijzen die een cursus Zuid-Afrikaans metselen krijgen. Als deze cursus is voltooid kunnen zij hun opgedane kennis op ons overbrengen. De cursisten zijn: Joey, Tom, Matthijs en Nick. De rest van de groep is keihard aan de slag gegaan met cement maken en stenen sjouwen en aangeven. Het cement maken is een zware klus. Want we hebben geen mixers die de boel tot een mooi papje maken. Nee. Alles gaat met de hand. Bij deze zware klus hoort een recept, deze wil ik graag met u delen: stap 1: u neemt 8 kruiwagens met zand, goed gevuld. Stap 2: daar overheen 2 zakken cement van 50 kilo per stuk. Stap 3: schep dit net zo lang om totdat de gehele massa grijs is. Stap 4: gooi er veel water bij. Stap 5: schep het net zolang om totdat het een pappige massa is.
Tijdens het werken hoorden we geregeld: DAKA DAKA, WE NEED DAKA DAKA. Dan wisten we dat we als de wiedeweerga met onze kruiwagens daka moesten brengen. U vraagt zich af wat daka is? Het Afrikaanse woord voor cement.
De mensen in de omgeving zijn erg nieuwsgierig naar wat wij aan het doen zijn. De kinderen, die ons elke dag komen bewonderen, weten inmiddels wat we aan het doen zijn. Maar we wilden dit ook graag verkondigen aan de rest van de bewoners in de omgeving. Daarom gingen we met een groepje van 5 mensen op pad om te vertellen over de kerk en Jezus. Omdat onze chauffeur nergens we bekennen was, mochten we in de pick-up truck van Bernhard. Onderweg hebben we al veel Afrikanen in dit soort auto's voorbij zien rijden. Dus dit was zeker een ding wat we nog graag wilden doen. We kwamen aan bij een, voor deze omgeving, best mooi en groot huis. We ontmoeten daar een oude man die bijna niets over het geloof wist. Ik vond het mooi dat we konden bijdragen aan een stukje evangelisatie. Dominee Klaas vertelde een korte overdenking, dit was in het kort wat het christelijk geloof inhield. De indruk die ik van de man kreeg was goed, hij zei zelfs dat hij van plan was om naar de kerk te komen. Toen we terug bij de bouwplaats kwamen, zagen we dat de zoon van deze oudere man mee was gekomen om te zien hoe ver we al waren.
Het einde van de dag sluiten we samen met de kinderen, jongeren en volwassenen af. We zingen dan samen liederen in het Nederlands en het Venda. Vandaag vertelde dominee Klaas een stukje over God die je niet kunt zien maar wel kunt voelen. Ik vind het zo gaaf om de kinderen te zien luisteren naar deze mooie woorden. Ik hoop van harte dat God gaat werken in hartjes van deze kinderen, dat ze mogen ervaren hoeveel ze waard zijn.
We hebben het in de reacties al voorbij horen komen: Millipap. Na al dat lekkere eten van de afgelopen dagen was het tijd voor de beruchte pap. Wel moet ik erbij vermelden dat het een verzoek was van de groep. Want ja, in Afrika zijn geweest en geen millipap gegeten hebben is als Nederland zonder kaas. Ik wist niet goed wat ik ervan kon verwachten. Van onze expert Ingrid hoorde we dat het een dikke, witte en smaakloze pap is. Dus u kunt begrijpen dat ik me had voorbereid op het ergste. Maar dit viel, tegen alle verwachtingen in, ontezettend mee. Het was inderdaad dik, wit en smaakloos. Maar de heerlijke stoofsaus maakte alles goed. Uiteraard aten we dit met onze handen, wat ook wel leuk was. Met je handen eten zonder dat iemand het raar of vies vindt was ook een hele belevenis. Het eten van millipap in Afrika kunnen we dus ook weer van onze bucketlist afstrepen.
Millipap omschrijvingen voor de thuisblijvers:
- verpeste griesmeelpap, die veel te dik is en zonder suiker
- rijst die te lang is door gekookt, zonder zout
- geblendeerde plakkende rijst
- aardappelpuree zonder de smaak van aardappel
Graag wil ik nog een extra dikke knuffel geven aan: papa, mama, Nynke, Maartje, Suzanne en Hedde.
Lieve groetjes, Femke V

• 05 Januari 2016 - 09:04

Dick Goedhart:

Goedemorgen Femke en alle anderen.
    Gaaf verslag van 2 bouwverslagen: kerk bouw en bouwen in/aan t Koninkrijk!!
    Geweldig op deze manier eea 'mee te kunnen maken'.
    Bless!

• 05 Januari 2016 - 09:05

Albert Goedhart:

Hallo Goeroe bouwvakkers en evangelisten!! Wederom een feestje om het verslag te lezen, iedereen heeft zijn of haar taak in de groep... Mooi om te lezen hoor!! Goed om te lezen dat de locale cuisine ook is bevallen :-) Enjoy und viel spass.
    Ciao, Albert

• 05 Januari 2016 - 09:05

Jenny Buisman:

Goedemorgen...heerlijk om zo de dag te beginnen. En wat gebeuren er mooie dingen daar. We leven intens met jullie mee. En weer leuke foto's.....foto genieke Matthijs, haha. Lijkt mij ook leuk eens foto's van jullie huizen te zien...
    Werkse vandaag en tot morgen.
    Lieve groeten Jenny

• 05 Januari 2016 - 09:06

Tea Russchenberg- Spruijtenburg:

Wat een prachtige verslagen en foto's! Wat doen jullie veel en mooi werk: niet alleen voor het gebouw (wat zichtbaar vordert), maar ook voor de inwoners daar! Voor thuis moeten jullie toch echt het recept van de pap meenemen, want dit wil toch iedereen een keer proeven...;0

• 05 Januari 2016 - 09:06

Wilbert Van Der Klok:

Goedemorgen jullie daar. Heb weer veel plezier het verslag gelezen. Nick ik thuis straks ook nog wat metsel klussen voor je. Het is ook leuk om te zien dat de mensen daar zo met jullie me leven en komen kijken.

• 05 Januari 2016 - 09:07

Kirsten Vijlbrief:

Het bouwen is begonnen! Ziet er strak uit hoor dat muurtje. Ben benieuwd wat het Afrikaanse metselgeheim is?! :-)
    Mooie ervaring weer! Kijk alweer uit naar het volgende verhaal! En Jenny vroeg het volgens mij al eerder, ben ook wel benieuwd: hoe staat het met de spierpijn?? Groetjes en een dikke kus voor mams en Jans!! Xx

• 05 Januari 2016 - 09:08

Nanda Terpstra:

Leuk verslag! Wat werken jullie hard, zeg! Leuke foto Lou, en is de pap jullie goed bekomen? Neem het recept mee.. Succes verder! Liefs!

• 05 Januari 2016 - 09:09

Nanda En Fred Rouvoet:

Hallo Allemaal, dacht ik al 2x een reac

• 05 Januari 2016 - 09:09

Nanda En Fred Rouvoet:

Zo dat ging alweer niet goed, wat ik wil zeggen dat we volop genieten van jullie verslagen! Wat een belevenis, ik word bijna jaloers Ing en Reina. Had ik toch deze reis mee moeten maken? Blijf genieten van elkaar en alles wat jullie beleven!
    Dikke knuffel voor Ing >

Rachel Van Der Pols:

Leuk verslag Femke! En jeeeeeetje, wat zijn jullie al ver met het metselwerk! Mooi werk door mooie mensen!!

Wat goed dat jullie ook de locale gerechten proberen en proeven!! Jans, ik ben ook wel nieuwsgierig naar die millipap dus je mag het gerust een keer maken als jullie terug zijn :)

Dikke knuffels!

Jolanda Portengen:

gaaf om weer een verslag te lezen en te zien hoe hard jullie gaan. Mooi ook om over de contacten met de bevolking te lezen.
    He Tom je kan nu zelf wel de zolder verbouwen denk ik zo!!!
    Kunnen jullie ook filmpjes plaatsen?
    Allemaal de groeten en een hug en geniet van wat jullie aan het doen zijn.

Bep Van Der Stoep:

Geweldig alweer een heel verhaal,zo blijven we wel heel goed bij met alle gebeurtenissen. Mooie gedachte dat jullie de fundering mogen leggen,zeer belangrijk een goede ondergrond!!!!! Veel sterkte bij alle werkzaamheden!
    Groetjes van hier(in het bijzonder aan mijn 2 buurmannen)Bep van der stoep

• 05 Januari 2016 - 09:11

Suus Goedhart:

Ja weer een nieuw verslag! Heerlijk om zo elke ochtend te lezen! Wat gaat dat metselen rap zeg... inderdaad een mooi strak muurtje al wat er staat! Ga lekker zo door...mooi ook om te lezen hoe jullie andere mensen bereiken in de omgeving. Leuke foto van je Ing, helemaal in je element met de Afrikaanse kinders! Mooi om te zien! Heel veel succes gewenst met het verdere werk en ook ik ben wel benieuwd naar foto's van jullie gastgezinnen én de huizen waar jullie verblijven.

Liefs vanuit Hilversum en een knuffel voor Ingrid!

PS: Ing ik ben bang dat je plant naast de televisie het niet gaat redden ondanks mijn liefdevolle zorg... hihi

Piet En Cobi Griffioen:

Dank weer voor het verslag heerlijk dat weer te lezen en wat staat er al een hele muur!!!!! Heerlijk pap eten ja die pap komt wel aan!!! Zien we jullie slaap plekken een keer!! Knap werk allemaal, Geestelijk en lichamelijk, we bidden voor jullie, lieve groeten.

Sil:

Dankjewel voor het verslag, wat een belevenis allemaal!
    Vind het echt knap allemaal mis me kindertjes wel heel erg maar als je het verslag leest geeft dat een warm gevoel.
    Heel veel liefde en kracht voor de komende dagen

Mirjam Visscher:

Mooi verhaal Femke, net of we er bij zijn!
    Ook van ons een hele dikke knuffel en geniet van deze fantastische tijd! Veel liefs, mama

• 05 Januari 2016 - 09:13

Bert Renkema:

Mooi, mensen! Vanaf ons vakantieadres leven we met jullie mee. De blogs helpen daarbij enorm. Ze geven een mooie sfeerimpressie en kan niet anders of deze ervaring laat onuitwisbare indrukken bij jullie achter. Zegen toegewenst en veel succes bij het sjouwen en zwoegen :-)
    Hartelijke groet van ons vijven, Bert, Miranda, Floris, Emma en Jade.

• 05 Januari 2016 - 09:13

Maria Slot:

Hoi allemaal,
    wat gaaf dat de mannen op cursus afrikaans metselen gaan.. staat later mooi op je cv..
    en wat bijzonder dat jullie zijn gaan vertellen over God en geloven. . En mensen ook raken..

hebben jullie nou ook wel eens een dagje rust? Om lekker wat voor jezelf te doen of gaan jullie allemaal elke dag door?

Wat ik me ook afvraag is of het eten daar ook echt anders smaakt..omdat het allemaal biologisch is natuurlijk. .

pa je staat goed op de foto.. jammer dat jeje haar niet even geknipt heb van te voren.. misschien is daar wel een goede herenkapper ;)

Fijne avond. .
    maria slot

Paul Visscher:

Lieve Fem en de rest!
    Wat mooi om te lezen hoe het jullie vergaat. En hoe ver jullie al zijn! Wat een prachtig werk doen jullie daar, ook daar waar het gaat om de verkondiging van de Here Jezus.
    Veel plezier daar!
    En een dikke X voor Femke!!
    Grtz, Paul

Saskia Van Der Klok:

Hey Nick, je hebt toch wel je go pro op je hoofd tijdens metselwerk. Mocht je de zorg zat zijn, kunt je altijd nog bij een bouwbedrijf aan de slag. Wat zal je gespierd zijn als je thuis komt.
    Dikke kus

Wim Walraven:

Heerlijk he die miliepap. En lekker met je hand eten is ook een bijzondere ervaring.
    Elke dag een paar foto' s er bij wordt erg gewaardeerd.
    We kijken al weer uit naar het volgende verslag.
    Hilversum leeft met jullie mee.
    Sterkte en liefs
    Trix en wim

• 05 Januari 2016 - 09:15

Perter En Nelien Visscher:

Wat een bijzondere momenten. We bidden dat jullie tot zegen mogen zijn.
    En, Femke V. je werkhandschoenen zijn vast al aan flarden. Opa had i.p.v. 2 paar je wel een dozijn mee kunnen geven.
    Worden er nog steeds van die grote houten lepels gebruikt zoals ik ze in de keuken heb en zijn ze nog te koop?
    Mw. Cock Drayer heeft ze 40 jr. geleden voor mij meegebracht uit Z.Afrika.
    Heb het goed met z'n allen h.gr.en een dikke knuffel voor Femke V. Peter en Nelien

Jenneke Bokhorst:

lieve mensen...
    weer een heel leuk verslag.. bedankt!
    Heel goed om te lezen dat jullie ook Millipap hebben gegeten... Het ziet er trouwens op de foto veel beter en lekkerder uit dan het in mijn herinnering is... met zo'n lekkere stu erbij is het goed te doen denk ik...
    Ik raak geemotioneerd als ik lees dat jullie werkelijk de straat op gaan om van Jezus te vertellen... en het ook aankomt.. fantastisch! well done!
    Geweldig ook hoe jullie al zijn opgeschoten, er staat zowaar al een hele muur... en dat allemaal met het handje.. respect!
    Veel plezier verder en ook ik kijk uit naar het volgende verslag en foto's..
    dikke kus voor Reina en Jansie..
    groetjes Jen.

Tineke Wonderman:

Gaaf om te lezen, zeg! Echt veel respect voor wat jullie allemaal aan het doen zijn. Geniet er nog veel van en natuurlijk heel veel succes!!!

Ineke Van Werkhoven:

He juf Ingrid, hier ook onder de kinderen.
    Wat een vrolijke gezichten we zien dat jullie genieten maar zij ook.Mijn zus Nanda is jaloers dat ze niet is meegegaan.
    Ze heeft het mij ook afgeraden nou ik dit zie heb ik spijt dat ik daarna heb geluisterd.We wachten weer op volgend verslag en eventueel wat foto's van logeerkamers en logeerhuizen en groepsfoto's
    Sterkte voor de volgende dag Ineke van Werkhoven

• 05 Januari 2016 - 09:17

Kees En Evelien:

Hallo kanjers,
    Geweldig weer. Elke keer weer een genot om te lezen wat jullie meemaken en de fotos spreken boekdelen! Prachtig. Ik zou zeggen: vooral doorgaan!
    Succes en tot morgen.

• 05 Januari 2016 - 09:18

Maaike Luijer:

Het blijft een gek idee dat jullie tijdens onze dagelijkse beslommeringen (waaronder bijv het verschonen van veel luiers) gewoon in Afrika aan het bouwen zijn! Maar toch voelt het door de verslagen alsof jullie dichtbij zijn. Mooi! En ik zou Klaas zelf ook wel eens willen horen spreken. Bijzonder om het - voor ons zo bekende verhaal - over te brengen aan mensen die het voor het eerst horen. Spannend ook! Want hoe zullen ze reageren? Vooralsnog positief gelukkig! En hoe kan het ook anders, zo'n grote groep mensen vrijwillig aan het werk inspireert toch ook enorm! Blijf vooral dichtbij door de mooie verslagen, we volgen jullie! Veel liefs van de grote en kleine Luijers

• 05 Januari 2016 - 09:18

Peter En Nelien Visscher:

Nee, ik vergis me. Het zal zo'n 30 jr. geleden zijn. Zeg, Ingrid misschien kun je een ,suikerbossie, meenemen. Voor als Suus Goedhart de plant naast de televisie laat doodgaan. grt, Nelien.

• 05 Januari 2016 - 09:19

Monique Dorresteijn:

Wat 'n prachtig verslag weer. Mooi werk wat jullie leveren, zowel het brengen van het evangelie als de bouw van de kerk. Heel leuk te zien hoe snel het vordert, geweldig knap, ga zo door.
    De pap lijkt me ook een avontuur, ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag, succes

• 05 Januari 2016 - 09:19

Peter Heeren:

Dank voor jullie prachtige verslagen en foto's. Mooi om zo aan de slag te kunnen.
    Ik zal vanavond voor Mariëlle Nederlandse millipap maken: te dikke griesmeel. Daar ben ik goed in!
    Veel succes en een goede tijd samen gewenst.

• 05 Januari 2016 - 09:20

Ebel En Ina Van Der Ploeg:

Lieve Femke,
    Wat bijzonder om zo vanaf de 'kade' je verslag te lezen zo kunnen wij mee leven,wat jullie daar doen.Opa is verwondert dat jullie dat jullie dat zonder enige ervaring,met elkaar klaren,super.Wat een verrijking om daar zo bezig te zijn,heel veel liefs en Zegen ,met een dikke knuffel